10/07/2025
Kan alt dette have noget med min far at gøre?
Jeg er vokset op i et hjem, med en far der havde temperament. Når det gik værst for sig, kunne han finde på at slå, nive eller trække hårdt i min bror og mig. Min mor havde arbejde på et hospital, og havde ofte aften eller nattevagter, hvilket betød at min bror og jeg ofte var alene med vores far om aftenen. Jeg har opbygget et ret stort had til min far, fordi han i mange år har fået mig til at være så bange at jeg ikke engang turde fortælle mine tætteste veninder om hvad jeg har oplevet i barndommen. I dag er jeg 26 år og oplever, at jeg i mine seksuelle relationer gerne vil slåes, piskes, kvæles og mere til. Hårdhed og nærmest vold. Jeg bliver ofte ret ked af det bagefter, fordi jeg ikke forstår hvorfor jeg vil udsætte mig selv for det igen. Kan alt dette have noget med min far at gøre?

Svar
Kære du,
Tak for dit brev, og for at dele.
Du fortæller, at du er vokset op med en voldelig far, og at du i dag opsøger hårdhed i sex, men efterfølgende bliver ked af det og undrer dig over en mulig sammenhæng med din barndom.
Det, som du beskriver, er desværre noget andre mennesker også kan opleve, når de har været udsat for vold eller traumer i barndommen. At vokse op med vold fra sin far, og at føle sig bange og magtesløs, kan sætte dybe spor i både krop og sind. Og det kan påvirke, hvordan man senere i livet forholder sig til nærhed og sex. Andre der har oplevet vold eller overgreb, kan også opleve, at deres krop og lyst kan reagere på måder, som minder om det, der skete dengang, også selv om man ikke selv ønsker det.
Jeg forstår godt, at det kan være forvirrende. Kroppen og hjernen kan lagre oplevelser på måder, hvor det seksuelle og det traumatiske krydser ind i hinanden. Det betyder dog ikke, at du ønsker at blive behandlet dårligt.
Når du oplever, at du bliver ked af det bagefter, kan det være et tydeligt tegn på, at der er en indre konflikt. Og det kan godt handle om det du beskriver, at du har oplevet som barn.
Det er vigtigt for mig at understrege, at der ikke er noget galt med dig. Du er ikke forkert, blot fordi du har de følelser eller behov. Men det lyder, som om du bærer på noget, som du kunne have godt at få bearbejdet. Det kunne være, at tale med en psykolog, som har erfaring med traumer, vold i barndommen og seksualitet. Her vil du kunne få hjælp til, at bearbejde det du har været igennem, men også få kigget på hvad du faktisk ønsker i dine seksuelle relationer, så du ikke føler, at du skal gøre noget, fordi du plejer eller føler dig tvunget, men fordi at du har lyst og kan mærke at det gør dig glad. Også bagefter.
Mange hilsner,
Bryd Tavsheden.