15/07/2025
Jeg har det enormt svært, og ser selvskade som min udvej
Hejsa jeg skriver dette brev fordi jeg har det enormt svært og ikke ved hvad jeg skal gøre mere
Min forlovede og jeg er oppe og skændtes og ved inderligt ikke om det er på vej til og blive slut mellem os fordi at jeg endte med og beskylde ham for utroskab omkring at jeg fandt en anden piges trøje i vores hjem
Og min far har slået op med min mor og føler ik jeg kan hjælpe hende
Derfor ser jeg selvskade såsom og cutte er min udvej

Svar
Kære du,
Du fortæller helt overordnet, at du har det rigtig svært, og at du ikke ved hvordan du skal reagere på de ting, der er svære i dit liv. Du skriver også, at du ser selvskade - som f.eks. at cutte - som den eneste udvej.
Jeg forstår godt, at det hele må føles både frustrerende og sorgfuldt. Selvskade er dog noget, som skal tages meget alvorligt. Det kan være naturligt at føle, at det er den eneste løsning. Måske føler du, at det hele er din skyld, hvorfor selvskaden føles som den eneste udvej? Måske føler du, at du selv har fremprovokeret de ting, du oplever nu? Eller måske noget helt tredje? Selvom det for dig kan føles som den eneste udvej, er det vigtigt for mig at fortælle dig, at du fortjener at blive hjulpet på en måde, der ikke skader dig. Du er værdig, og du fortjener at blive mødt i dine svære følelser. Du fortjener at blive lyttet til, og at blive hjulpet. Derfor er jeg utroligt glad for, at du har skrevet ind til os i Bryd Tavsheden. Det er meget modigt, og det viser samtidig, at du er villig til at modtage hjælp. Du har allerede taget et stort skridt.
Du fortæller, at du er bange for at dit forhold slutter, fordi du har konfronteret din forlovede om en mistanke om utroskab. Du fortæller også, at du ikke føler, at du kan hjælpe din mor, der netop er blevet forladt af din far.
Det må være rigtig svært at indse, at din partner måske har været dig utro. Jeg synes til gengæld, at du er virkelig sej, at du konfronterer ham. Uanset hvad der sker, eller er sket, mellem din forlovede og dig, skal du huske på dit mod - og din styrke. Ved at konfrontere ham sætter du grænser, og står op for dig selv. Det er en selvkærlig handling, der er med til at opbygge dig som menneske. Det kan du godt være rigtig stolt af! Jeg håber, at i sammen finder en løsning, eller at i skilles på god fod - så vidt det er muligt.
Hvad angår din mor og fars forhold, så må du huske på, at det er udenfor din kontrol, og at det eneste du kan gøre er at hjælpe og støtte din mor, så godt du kan. Jeg kunne forestille mig, at din mor også har andre familiemedlemmer, gode veninder eller kollegaer, som hun kan støtte sig til og søge råd hos? Uanset hvad er det vigtigt at du ved, at du ikke har ansvaret alene for din mors sorg. Så længe hun ved at du er der, har du allerede gjort rigeligt.
Kæreste du, jeg håber sådan, at mit svar har hjulpet dig, og at det har sat nogle bedre tanker i gang hos dig. Husk, at du aldrig er alene. Du kan altid kontakte Bryd Tavshedens chat fra tirsdag - torsdag fra. kl 17-20. Her sidder en masse dygtige rådgivere klar til at hjælpe. Du er 100 % anonym, når du skriver ind til vores chat!
Jeg sender dig en masse varme tanker.
Mange hilsner,
Bryd Tavsheden.