18/07/2025
Han har gentagne gange overskredet mine grænser
Jeg har snakket med en fyr over noget tid, men da han gentagne gange overskred mine grænser, hvor jeg klart sagde han skulle lade være, besluttede jeg at det var bedst vi ikke snakkede sammen mere. Jeg fortalte ham derfor at jeg ikke synes vi skal snakke mere, og derefter blokkerede jeg ham. Siden den dag, har han gentagne gange forsøgt, at tage kontakt til mig gennem min veninde, og han har også fundet frem til den kirke jeg går i, og mødte op en dag med blomster. Min far valgte derefter at sige til ham kort og kontant, at jeg ikke ville snakke med ham, og forklarede situationen. Jeg havde også fået påtvunget hans jakke, som han var meget opsat på, at jeg skulle give ham i person. Da jakken så bliver afleveret af min far kontakter han mig igen. På nuværende tidspunkt har hans søster anmodet om ven på insta 3 gange, og jeg har nu blokeret hende.
Gennem denne periode, har han fortalt mig, at han ville respektere, hvis ikke jeg ville have kontakt til ham mere, men hans handlinger modbeviser det. Gennem den korte periode, jeg har kendt ham, har hans handlinger og de ting han siger været meget modstridende.
Jeg har fået både verbale og fysiske slag. Ikke voldsomme slag, men han slog mig.

Svar
Kære dig,
Tak for dit brev!
Du fortæller om en fyr, som du har haft talt med i længere tid, der har overskredet dine grænser, selvom du har sagt fra.
Allerførst, så vil jeg gerne rose dig for, at du respekteret dine egne grænser, og har blokeret ham for at passe på dig selv. Det kræver både mod og selvkærlighed. Jeg synes, at hele din måde at håndtere situationen på, er meget hensigtsmæssig og moden. Du har kommunikeret, været tydelig og sagt fra. Du kan godt være rigtig stolt af dig selv, og jeg håber, at du vil blive ved med at finde styrken til at sige fra!
At han ikke har respekteret dine grænser og dit privatliv, er meget alvorligt. At han både dukker op i din kirke, opsøger din far og samtidig prøver at få kontakt til dig gennem sin søster, viser at han ikke respekterer dit ønske om afstand. Hans handlinger tydeliggør, at han slet ikke tænker på dine behov, men udelukkende handler ud fra egen lyst og desperation.
Jeg forestiller mig, at det må være ubehageligt, at han opsøger dig og familiemedlemmer, som du har beskrevet det. Derfor vil jeg gerne oplyse dig om stalking, der er form for psykisk vold der involverer gentagne uønsket kontaktforsøg, både fysisk og digitalt. Det omfatter bl.a. henvendelser fra profiler online samt uønsket fysisk fremmøde. Er det mon noget, som du kan genkende, i din situation? Hvis ja, så kan du læse mere om det på vores hjemmeside under "Viden om vold --> "Hvad er vold?".
Jeg oplyser dig om netop dette, fordi hans adfærd - ud fra det du fortæller mig - har karakter af følelsesmæssig manipulation og kontrol. Det kan være meget skadeligt, på samme måde, som fysisk vold. Desuden er den fysiske vold, som du har oplevet og fortæller mig om, aldrig nogensinde acceptabelt. Ingen fortjener, eller bør blive udsat for vold, uanset graden af denne.
Jeg vil råde dig til at blive ved med at sige fra, og derved passe på dig selv, som du allerede har gjort. Det lyder til, at du har en god familie, der griber dig. Det betyder rigtig meget, når man står i en situation som din. Samtidig er det også meget stort, at du har skrevet ind til os. Jo flere du kan dele det med, jo bedre er det. Flere perspektiver og støttende ord, kan lindre de svære følelser, som du måske oplever lige nu.
Derudover vil jeg meget gerne henvise dig til et samtaleforløb hos os i Bryd Tavsheden, hvis du kunne have mod på dette?
I vores samtaleforløb får du din helt egen rådgiver, som du kan tale gratis og fortroligt med. Vi hjælper dig med at bearbejde dine oplevelser, få styr på dine tanker og følelser og giver dig konkrete råd til, hvad du kan gøre i netop din situation. Rigtigt mange voldsudsatte børn og unge har følt sig hjulpet i vores samtaleforløb. Du behøver ikke at fortælle os dit navn og samtalerne bliver mellem dig og rådgiveren. Du vælger selv, om du vil komme alene eller sammen med en ven/voksen.
Jeg er så ked af, at du har måtte gå igennem alt dette. Jeg håber du ved, hvor modig du er. Måske er lige præcis du med til at inspirere andre unge til at turde at sætte grænser.
Jeg sender dig en masse kærlige tanker.
De varmeste hilsner,
Bryd Tavsheden.