01/09/2025
At stå op om morgenen bare for at gå igennem en dag af smerte
Hej til den person der læser dette, grundene til at jeg ikke vil stå op om morgenen er dette.
Fordi jeg er træt.
Træt af at leve.
Træt af at stå op hver morgen.
Træt af andre.
Træt af at mine ben gør ondt bare af at stå op.
Træt af at ikke at kunne sove
Træt af at jeg ikke føler jeg har nogle gode venner, selvom jeg ved at jeg har.
Træt af at jeg altid smiler og når jeg så ikke gør, gør det andre bekymret, men de ville aldrig forstå hvor ondt jeg har hele dagen lang.
Det der for mig til at vågne er ridning. At stå op om morgenen bare for at gå igennem en dag af smerte, det eneste tidspunkt hvor det ikke gør ondt er når jeg rider.

Svar
Kære dig
Tak for dit brev og for at du rækker ud. Det er nogle tunge ting du går rundt og døjer med, så jeg forstår så godt at det er en svær situation du er i. Først og fremmest skal du have ros for at du sætter ord på dine tanker og følelser. Du skal også have ros for, at du kan se nogle af de positive ting i dit liv, selvom det hele kan virke så gråt og hårdt. Du skriver at selvom du ikke føler du har nogen venner, så ved at du i virkeligheden har venner. Det lyder også til at ridning er noget du nyder og det er vigtigt, at vi fortsætter med at gøre ting der gør os glade, især når resten kan føles meget svært. Jeg vil anbefale dig på det kraftigste, at række ud til nogen du er tryg ved og få sat ord på de ting, som du så fint har gjort i dit brev. Det kan være dine forældre, venner, en lærer eller din egen læge.
Det er sådan at hos Bryd Tavsheden, hjælper vi børn og unge der er udsat for vold og kærestevold. Det lyder ikke til, at det drejer sig om vold i din situation. Derfor vil jeg anbefale dig at række ud til Livslinjen på 70201201 eller chatte med dem 17-21 i hverdagene og 13-17 i weekenden, her er linket til chatten https://tinyurl.com/Livslinjen. Rådgiverne hos Livslinjen er super gode til at hjælpe, når livet føles lidt for hårdt og smertefuldt.
Jeg sender dig et stort kram og håber på at det bliver lidt lettere, at stå op om morgenen i fremtiden.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden