03/09/2025
Han fik virkelig nedbrudt mit selvværd
Hej. Jeg er en ung pige på 20 år. Jeg har været i et forhold med samme dreng i 4 år. Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg har oplevet psykisk vold, seksuelle overgreb og manipulation. Jeg tror jeg er blevet bevidst om hvad der er foregået, men jeg synes det hele er overvældende og svært. Min nu ekskæreste var utro et utal af gange. Han formåede altid at vende og dreje situation, så jeg endte med at sige undskyld. Et konkret eksempel: Jeg gik igennem hans telefon fordi jeg havde hørt ting og havde en mavefornemmelse. Jeg går igennem dem og finder billeder af ham og andre piger, specielt en pige som han har taget billeder med som var meget “kæreste-agtige”. Han vender situationen og får mig til at undskylde for at have kigget i hans telefon.
Han nedgjorde mig til gennem uskyldige jokes. Han fik virkelig nedbrudt mit selvværd. Han fik mig til at afskærer mig fra alle venskabelige relationer forid de var “dårlige” for mig.
Han nedgjorde mig tit, også foran andre. Han blamede mig altid for rigtige mange ting som jeg har svært ved. B.la. at jeg var dårligt socialt pga. min autisme. Han blev altid vred når jeg blev ked af hvordan han snakkede til mig.
Han brugte ofte stilhed som straf, og vendte situation så han var offer, så jeg endte med at sige undskyld og få ondt af ham. Jeg gik altid på listefødder omkring ham.
Han pressede mig tit til sex, hvis jeg ikke havde lyst blev han sur og blev først glad igen når jeg overgav mig og havde sex med mig. Hvis jeg havde sagt nej om aftenen inden vi sov, så havde han sex med mig mens jeg sov.
Vi var på ferie sammen sidste år. Vi blev fulde og skulle hjem fra byen, jeg havde ondt i mine fødder og blev dermed ked af det. Han blev sur og gav mig et ultimatum om enten at gå hjem alene i et fremmed land eller sætte mig ind i en bil med en fremmed. Jeg havde flere gange givet udtryk for at jeg ikke ville køre med en fremmed. Jeg kørte med fordi det var bedre end at gå alene. I bilen blev jeg udsat for et seksuelt overgreb af chaufføren mens han sad foran og ikke lyttede til mig. Jeg kunne ikke få ordene “han rør ved mig” ud, men jeg fortalte at jeg ville ud af bilen mens jeg græd. Han bad mig om at stoppe med at skabe mig.
Da vi kommer ud af bilen fortæller jeg ham hvad der er sket. Han bliver sindsygt vred og siger at jeg er syg i hovedet. Jeg forstår ingenting. Han begynder at sige at jeg vil melde ham for voldtægt (altså min kæreste) selvom jeg på intet tidspunkt har nævnt noget med at melde nogen eller sagt ordet voldtægt. Han var rasende, han smadrede min taske, råbte af mig, gik fra mig mens jeg lå på jorden og samlede vores ting op fra min ødelagte taske. Han fortsætter med at gå fra mig og jeg løber efter ham. Jeg tager fat i hans skulder og siger han ikke skal gå. Han stopper op og råber mig op i ansigtet. Han fortsætter med at gå og jeg følger efter på afstand. Da vi kommer på hotellet går han op uden mig og jeg sidder i lobbyen og ringer grædende til min mor. Efter 1-2 timer går jeg op til ham. Han er stadig rasende, han græder og siger jeg vil melde ham for voldtægt og at jeg ikke skal nærme mig ham. Han ender med at pakke sine ting og sige han går. Jeg bliver panisk for jeg vil ikke efterlades alene i et fremmed land, især ikke efter mit overgreb. Jeg løber efter ham. Han fortæller at han bliver hvis jeg sætter mig på knæ for ham, og tigger og beder ham det. Det gør jeg.
Jeg føler jeg fuldstændig har mistet mig selv, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg forsøger ikke at snakke med ham, men det er svært at bryde kontakten. mit hoved bliver ved med at tænke “måske overdriver”, “måske er det ikke rigtigt”, “hvad nu hvis det kun er slemt i mit hoved”
Jeg vil gerne væk, jeg vil gerne bryde kontakten, men jeg er bange. Samtidig føler jeg mig så dum, for jeg ved godt at det ikke er okay det han har gjort, så hvorofr bliver jeg ved med at snakke med ham?
Jeg håber jeg får svar. Jeg vil gerne blive mig igen (hvem end hun er), jeg kender ikke mig selv mere, jeg er blevet en lukket og trist version af mig selv.
Hvad skal jeg gøre? er det rigtigt det jeg tænker? var forholdet så slemt som jeg tænker?

Svar
Hej kære du.
Tak for at dele din historie her. Det kræver utrolig meget mod at fortælle om det du har oplevet, måske fortæller det, at du er meget stærkere end du måske føler dig lige nu. Sejt gået.
Det du beskriver er vold, både fysisk, psykisk og seksuelt og ingen fortjener på nogen måde at blive behandlet sådan og det er ikke din skyld, det håber jeg at du ved.
Det kan være svært at stole på sine egne følelser når man bliver manipuleret og får at vide at det bare er oppe i ens hoved og at man overdriver. Men dine oplevelser er virkelige og dine følelser omkring det er rigtige.
Jeg kan høre, at du føler dig fanget og måske har et ønske eller håb om at det bliver bedre. Det er helt almindelig at have de tanker samtidig vil jeg understrege at du er i din gode ret til at sætte dine grænser og blive behandlet med respekt. Du er hverken dum eller har forkerte følelser, du reagerer på noget der er super utrygt og meget voldsomt.
Jeg kan anbefale dig at kontakte Bryd tavsheden på Chatten eller Telefon hvor vi kan have en dialog om din situation. Jeg vedhæfter link. https://share.google/aMgQgYmgRfQ5kLjI9
Du er ikke alene, der er mennesker som ønsker at støtte dig.
Vi håber at høre fra dig, du fortjener at være tryg og være den bedste version af dig selv.
Alt det bedste til dig
Kærligst Bryd Tavsheden