10/09/2025
Min far begår psykisk vold mod min mor
Hej
Jeg er i øjeblikket i et dilemma, da min far begår psykisk vold mod min mor. Jeg er især blevet opmærksom på det i løbet af de seneste år, og efter sidste års juleferie og dette års sommerferie, er det mere tydeligt end nogensinde før. Han taler ikke til hende uden at det er nedladende, og min søster og jeg oplever, at vi går på æggeskaller når hele familien er sammen. Det har blandt andet også gjort til, at hun trækker sig fra familieaftener og så videre. Jeg ser mine forældre mere end hun gør, da jeg er bor tættere på.
Det er blevet så galt, at min mor ikke længere kan skjule hvor meget det påvirker hende, selvom hun prøver, og jeg kan tydeligt se hvor påvirket hun er af situationen. Jeg er for nyligt begyndt at snakke med hende om det, da jeg ikke har haft nævnt det her for andre, da jeg føler enorm stor skam forbundet med, at min far er en dårlig far. Det er på et punkt hvor jeg ikke kan holde ham ud mere, fordi jeg ser hvor ondt han gør min mor. Jeg har flere gange i løbet af denne sommer bedt min mor om at gå, og sagt at min søster og jeg står bag hende 200%, men de har fællesøkonomi og en virksomhed som han ejer, men hvor hun står får alt det praktiske. Det kan han ikke finde ud af selv, så hvis hun går, går virksomheden næsten med 100% procent sikkerhed konkurs indenfor ikke mange år. Det kan hun ikke få sig selv til, samtidig med at jeg kan se hvor meget det ødelægger hende at gøre alt det arbejde, i øvrigt “gratis”, da betalingen er at deres fællesøkonomi bliver styrket. Hun har også sit eget job ved siden af, så hun arbejder virkelig meget.
Jeg kan som sagt ikke holde min far ud længere, samtidig med at jeg jo et eller andet sted holder meget af ham, eftersom at han er min far. Jeg er i et kæmpe dilemma om hvad jeg skal gøre, for det er super hårdt at være i.
Jeg håber det giver mening og at I kan hjælpe mig med hvad det næste skridt kunne være, for ingen kan holde det ud længere.
Hilsen anonym

Svar
Kære anonym
Hvor er det godt at du skriver herind. Det er tydeligt i dit brev at din fars psykiske vold påvirker alle i familien. Du fortæller at din mor er meget påvirket, og du fortæller at din søster og dig går på æggeskaller.
Det er virkelig godt at du er begyndt at tale med din mor om det du oplever. Det er helt sikkert usundt for hende at være i relation til jeres far.
Jeg kan godt forstå at det er svært for din mor, med de konsekvenser du beskriver det vil have hvis hun går. Måske din mor i første omgang har brug for at tale med nogen der kan forstå hende og fortælle hende om hvordan psykisk vold påvirker hende. De kan også tale med hende om hvordan hun kommer sikkert væk og får taget vare på alt det praktiske. Det kan fx være "Sig det til nogen", som er et tilbud Danner har.
Du er også altid meget velkommen til at kontakte os på chatten, også sammen med din mor, så kan vi forsøge at rådgive dig, hvor din mor også er der.
Jeg håber det gav jer lidt inspiration til hvor din mor kan få hjælp.
Hilsner
BrydTavsheden