24/09/2025
Jeg oplever gentagne gange psykisk pres og kontrol fra en person jeg kender
Hej jeg oplever gentagne gange psykisk pres og kontrol fra en person jeg kender. Det dræner og påvirker min hverdag nu, da det stod på 2 timer i går. Jeg har brug for råd til hvordan jeg kan beskytte mig selv og sætte grænser.
Jeg ønsker at være anonym. Tak for hjælpen.

Svar
Kære dig
Mange tak for dit brev.
Det som du oplever lyder på ingen måde rart, og jeg kan godt forstå, at du føler dig drænet, og at det påvirker din hverdag.
Det kan godt lyde som om, at du bliver udsat for psykisk vold.
Psykisk vold er en form for vold, der udføres gentagne gange gennem ord og handlinger med det formål at kontrollere, manipulere, nedgøre, tilsvine eller styre din adfærd og identitet. Det er en vedvarende form for vold, der sigter mod at dominere, afskrække, true eller forårsage smerte. I relationer, hvor psykisk vold forekommer, er magtbalancen ofte skæv, hvilket betyder, at parterne ikke deltager på lige vilkår. Det er værd at bemærke, at intentionen bag handlingerne ikke er afgørende for, om der er tale om psykisk vold eller ej.
I Bryd Tavsheden rådgiver vi unge mellem 13-24 år, der har vold tæt på livet. Jeg vil derfor foreslå dig at kontakte Startlinjen, som hjælper voksne, der er i en svær situation med vold. De kan kontaktes på telefonnummeret 35 36 26 00. De har åbent hver dag mellem kl. 16-23 på telefonen. Her vil du også være anonym.
Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke med det hele.
De bedste hilsner
Bryd Tavsheden