26/09/2025
Jeg kan snart ikke klare mere, jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre
For omkring 8-9 måneder siden mødte jeg en svensk fyr på discord han viste mig nogle videoer af piger der cuttede for ham for og være ærlig var jeg ikke stødt af det på nogen måde jeg var fascineret og ville vide mere. Han forklarede at han var med i en extortion gruppe ved navn 764 og de fik piger fra mellem 12-18 til at cutte deres online alias for at kunne lave edits ud af dem… fast forward et par måneder jeg snakkede mere med ham og han blev en ret god ven vi spillede en del spil og snakkede om hvad han lavede i de grupper og viste mig en del af de edits fra hans gruppe. Han sagde jeg skulle få telegram så det gjorde jeg. Han introduceret mig til nogle danskere jeg begyndte at blive gode venner med dem jeg havde en pige som cuttede for mig (jeg tvang hende aldrig til det hun tændte på knife play) jeg kom så ind i en gruppe vi var 3 danskere derinde nogle måneder senere bliver jeg vækket af 3 betjente de kommer ind på mit værelse og anholder mig tager mig med på stationen, afhører mig. Det viser sig de havde fundet ud af jeg har lavet en del hærværk på biler, toge og bygninger. Jeg fik 9 sigtelser for hærværk (har endnu ikke være i retten) de tog min telefon og computer fordi jeg havde postet en graffiti video på min Instagram profil jeg begyndte at drikke rigtig meget hver dag jeg var så bange for at de ville finde de ting jeg havde på min telegram. Jeg fik mine ting tilbage 3 uger senere, der gik ca. en uge så fik jeg en opringning fra politiet om at de gerne ville have en samtale med mig så vi aftale en dato de kom 4 timer væk for at snakke med mig jeg var så bange for jeg ville blive anholdt jeg drak 9 vodka shots for at berolige mig selv, jeg blev så afhørt i 2 timer de vidste alt hvad jeg havde lavet jeg sagde ikke så meget jeg kom så hjem og siden da har jeg haft så slem ptsd har angstanfald dagligt jeg cutter og drikker hver dag jeg kan snart ikke klare mere jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre har ikke rigtigt snakket med nogen om det her før

Svar
Kære du
Først og fremmest, tak for at du skriver ind. Det lyder virkelig ikke som en nem situation, du står i og den slags er ikke nemt at åbne op for og tale om, så det er super godt gået. Jeg kan forstå på dig at den igangværende politisag, har udløst nogle stærke reaktioner og følelser hos dig ift. PTSD og angstanfald. Jeg ved ikke om du er blevet udredt for PTSD og angst gennem egen læge, men det ville være mit første råd, at tale med en professionel og åbne op for de ting der fylder hos dig.
Det lyder til at der har foregået en del, som måske ikke har været så sundt for dit mentale helbred, f.eks. det fællesskab på Telegram du beskriver, kan have påvirket dig, uden at du nødvendigvis har kunne mærke det. Her tænker jeg på alt det grafiske materiale du nok har set på nettet, som kan være med til at rewire vores hjerner og ændre vores følelsescentre. Det har muligvis også ledt til at du selv er begyndt at cutte. Derudover så er det kun naturligt at politisagen påvirker dig så stærkt, især angst er en følelse der vækkes i os, når kroppen forsøger at beskytte sig selv mod fare. Faren i dit tilfælde kan være en eventuel konsekvens i form af en dom. Især at du ikke ved hvad udfaldet af sagen bliver, gør at hjernen kan overtænke og forvente det værste udfald, hvilket kan få den til at køre i et loop. Lige nu lyder det til at du dulmer smerten og tankerne med alkohol og cutting. Det er selvfølgelig ikke holdbart, hvorfor jeg også tænker at du har skrevet ind til os, netop fordi du gerne vil ændre det og kunne være i din egen krop igen. Så du har allerede taget det første skridt og det er rigtig godt.
Det er sådan at hos Bryd Tavsheden beskæftiger vi os med børn og unge der oplever vold i nære relationer, det lyder ikke til at din situation falder ind under den kategori. Derfor vil jeg som sagt foreslå dig at tale med egen læge og eller række ud til en psykolog, for at få den rette hjælp. Når du skriver at du cutter og at du snart ikke kan klare mere, ville jeg foreslå dig også at række ud til Livslinjen. De er rigtig gode at tale med, hvis man er i en krise eller går med den slags tunge tanker. Du kan finde dem her: https://shorturl.at/gUmSG
Al held og lykke herfra, håber det hele bliver lidt lettere.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden