19/02/2026
Jeg er bange, virkelig bange. Er det sandt at ingen vil hjælpe mig?
Min far har altid været tja sur, han råber hele tiden for de mindste ting, i hvert fald med min mor. Han har sagt jeg skulle dræbe mig selv, en fed gris, idiot, ikke hans datter og så meget mere, og da han blev sur skubber han mig lidt ned på sofaen eller noget, ik meget. Men på min fødselsdag blev han så sur, så begynte han at sige onde ting til mig som han aldrig har sagt og at han vil dræbe min mor flere gange. Jeg måtte heller ikke komme ud af huset, men jeg var lige glad, så jeg gjorde mig klar. Han skubbe mig væk fra døren første, så løftede han mig op, fyret på på køkken boret, spejlet, og sådan ting der holder væske tøj. Han tog mig også på halsen. Han tog en kniv til hans hals, jeg sagde han vil skæde sig selv, og så til sisdte fyret han mig på sofaen, holde mig nede på sådan måde jeg havde det lidt svært med at trække vejret på, indtil jeg gik ovenpå. Han siger til mig at kommunen eller politiet ikke vil hjælpe mig, igen vil hjælpe mig, igen kan lide mig, og han er den eneste der elsker mig, og at det var min skyld, og hvis jeg faktisk siger det kan han godt overleve, men jeg vil komme i stører problemer. Han giver mig kun en måltid om dagen, så jeg kan tabe mig, en lille måltid. Jeg er bange, virkelig bange. Er det sandt at igen vil hjælpe mig? Jeg har ikke beviser på noget, og jeg har løjet for ham og stoppede flere sager ved kommunen fordi det gik bedre.
Tak, og undskyld hvis noget ikke giver mening jeg er ikke den beste til dansk 😭

Svar
Kære du
Tak for dit brev. Det lyder virkelig som en ubehagelig situation du er i, det er ikke noget som et barn skal leve i. Jeg er meget glad for at du rækker ud til os og sætter ord på disse ting, det kræver enormt meget mod, så det er super godt gået. Det er så godt at du mærker efter og kan se at de ting du bliver udsat for af din far, på ingen måder er acceptabelt og at det er super grænseoverskridende adfærd. Du skriver at han siger du skal; dræbe dig selv, kalder dig øgenavne og generelt har et meget nedsættende og ydmygende sprog, du skriver også at han både har truet med at dræbe din mor og sig selv og at han kontrollerer din færden og dit madindtag osv. Alt dette går ind under psykisk vold, som ofte er en måde at udøve kontrol på. Udover den psykiske vold beskriver du også flere eksempler på fysisk vold, fx; at din far har skubbet dig, ”fyret” dig på bordet og spejlet osv., plus at han har taget dig rundt om halsen, samt holdt dig nede så du ikke kunne trække vejret. Alt dette er meget ekstremt og kan tyde på at tingene eskalerer og måske bliver værre og værre. Den psykiske og fysiske vold du bliver udsat for, kan få seriøse konsekvenser for både dit mentale og fysiske helbred, dine relationer og meget andet. Jeg kan også fornemme at det allerede har mange konsekvenser for dig, især når du skriver at du er meget bange, hvilken giver så god mening, fordi det du har oplevet er så voldsomt. Det er derfor super vigtigt at du kommer ud af volden og at din far får den hjælp, som det virker til at han har brug for. Han virker nemlig ikke i stand til at tage sig af dig og drage den omsorg som en forældre skal, han gør nemlig det præcis modsatte. Når han siger at hverken kommunen eller politiet kan hjælpe dig, så har han selvfølgelig ikke ret, det er noget som forældre typisk kan true med, når de udøver vold, for at forhindre i at søge hjælp. Politiet og kommunen har pligt til at handle når børn og unge oplever den slags, som du beskriver i dit brev. Derfor er der helt sikkert nogle mennesker og systemer der kommer til at kunne hjælpe og gribe dig.
Mit råd ville være at starte med at tale med en voksen som du stoler på. Det kan enten være en lærer, et familiemedlem eller en anden omsorgsperson, så de ved hvad der foregår og kan hjælpe dig igennem denne svære tid. Hvis det er svært at sætte ord på, så kan du vise dem dette brev som du har sendt til os og det svar jeg skriver til dig her.
Derudover, hvis du oplever samme episode, hvor han bliver fysisk og skubber og slår, så kan det være en god idé at kontakte politiet og de vil tage ud og hjælpe dig. Jeg er meget bekymret for, hvad der kan ske, hvis denne vold får lov til at fortsætte. Især episoden hvor du ikke kunne trække vejret og hvor du er blevet holdt om halsen, kan være meget farligt og få fatale konsekvenser. Jeg synes også du skal genoptage sagen med kommunen, også selvom du føler at tingene i perioder bliver bedre. Din far har nemlig brug for hjælp til at kunne være en bedre far og det er noget kommunen kan hjælpe med. Det vigtigste er dog at du får hjælp og volden stopper. Du skal heller ikke føle at du skal samle beviser, det er noget både kommunen og politiet kan hjælpe med, det er ikke dit ansvar.
Du kan også skrive ind til vores chat eller ringe til os, så vi kan lave en underretning sammen til kommunen, så vi også kan støtte og hjælpe dig i den proces.
Vores chat har åbent mandag-torsdag fra 17-20 og vores telefonnummer er 44 45 20 90.
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber at det hele løser sig.
Mvh
Bryd Tavsheden