27/02/2026
Min mor er ikke særlig sød.
Hej min mor hun er ikke særlig sød mig mig hun råber og skriger og tager fat i mig og siger grimme ting til mig der gør mig ked af det

Svar
Kære dig,
Tak fordi du skriver ind til os, og hvor er det modigt, at du tør sige det højt. Det, du fortæller, lyder virkelig ubehageligt, og jeg er rigtig ked af at høre, at din mor kalder dig grimme ting og tager fat i dig. Det må være utrolig svært for dig, og det kan jeg godt forstå. Du skal passes på og ikke gøres fortræd eller blive gjort ked af det. Det er aldrig i orden, at en forælder gør sit barn bange eller ked af det.
Faktisk har alle børn i Danmark er ret til beskyttelse mod vold fra forældre. Det står i børnekonventionen punkt 19. Du kan læse mere om det her: https://www.boerneraadet.dk/vi-arbejder-for/boernekonventionen/forkortet-udgave-af-fns-boernekonvention/
Har du mon fortalt det til en anden voksen, du stoler på, for eksempel din far, en lærer eller en anden i familien? Det kan være en hjælp ikke at stå alene med det, og en voksen kan måske hjælpe med at tale med din mor. De voksne skal passe på dig og sikre sig, at du har det godt.
Jeg sender dig mine tanker og mange kram. Held og lykke med det hele.
Kærligste hilsner,
Bryd Tavsheden.