09/03/2026
Han er altid efter mig
Hej jeg har brug for hjælp mig og min kæreste har været sammen i et halvt år, vi bor sammen og har en kat, men efter et par måneder af at vi var flyttet sammen han ændrede sig han bliver sur hvis jeg siger han kan tage opvasken en gang selvom jeg har vasket op hele ugen, og han blir sur vis vi ikke ser en film eller serie han vil se. Jeg har prøvet at snakke med ham og det og prøvet at forklare hvordan jeg har det men hvergang siger han jeg altid brokker mig men at jeg aldrig laver noget. Jeg har et arbejde hvor jeg arbejder 4 timer to gange om ugen resten af dagene går jeg hjemme eller er ude og tjene penge på at gøre rent hos folk. Når jeg så er hjemme så ryder jeg op støvsuger og vasker tøj. Men han siger jeg intet laver. Og hvis jeg har det dårligt så siger han du har det altid dårligt når du skal lave noget… selv hans forældre siger jeg aldrig laver noget og at han kunne finde en anden som har mere mellem ørerne. De ved alle sammen min fortid ik har været den bedste men at jeg prøver alt hvad jeg kan. Jeg har virkelig brug for hjælp til hvad jeg skal gøre for at få ham til at forstå mig

Svar
Tak for dit brev.
Det lyder ikke som nogen let situation, du står i. Du bliver ikke anerkendt for det arbejde, du lægger i at holde jeres hjem rent, samtidig med at han bliver sur, når du beder ham om at tage opvasken en gang imellem. Det kan være let at komme til at tænke, at det er dig, der er noget galt med, når han afviser dig på den måde, og især når dine svigerforældre siger, at han kan finde en anden, der har “mere mellem ørerne”. Men det er ikke et urimeligt krav at bede ham om at tage opvasken en gang imellem.
Det er heller ikke særlig rart at få at vide, at man ingenting laver, når det lyder som om, du faktisk laver en hel del – både fast arbejde mange timer om ugen og endda ekstra rengøring hos andre for at tjene penge. Når du så har det dårligt, møder du ikke forståelse eller omsorg, men bliver afvist med en beskyldning om, at “du altid har det dårligt, når du skal lave noget”. Jeg kan godt forstå, hvis situationen gør dig frustreret eller ked af det, og det er stærkt af dig, at du har prøvet at tale med ham om det. Du fortjener at blive forstået og anerkendt for alt det arbejde, du gør.
Ud fra dit brev er det svært for mig at kende hele din situation, men ud fra vores erfaringer i rådgivningen ved vi, at sådanne mønstre kan udvikle sig i en mere voldelig retning. Jeg ved ikke, om det er relevant for dig, men her kan du læse mere om forskellige voldsformer, for eksempel latent vold og psykisk vold: https://brydtavsheden.dk/viden-om-vold-bryd-tavsheden/hvad-er-vold-bryd-tavsheden/
Endnu en gang: hvor er det stærkt, at du rakte ud og bad om hjælp.
Venlig hilsen Bryd Tavsheden