03/04/2026
Hvornår er noget seksualiseret vold eller bare generelt upassende handlinger mellem en far og datter?
Hej.
Jeg har for nyligt tænkt meget på noget, som jeg ikke helt forstår.
Generelt er mit spørgsmål, hvornår er noget seksualiseret vold eller bare generelt upassende handlinger mellem en far og datter?
Først og fremmest, så er min far meget fraværende følelsesmæssigt og har ingen forståelse for andres følelser og grænser. Han gør bare lidt hvad der passer ham og reagere voldsomt, hvis han føler sig konfronteret.
Han har været fysisk og psykisk voldelig hele mit liv. Det var værst de første 12-13 år af mit liv og kan fx som resultat, ikke huske noget fra de år. Jeg er lidt i tvivl om han stadig er voldelig, da det slet ikke er så slemt, som det har været og fordi at han nu kun er truende og fysisk agressiv en gang i mellem.
Det der fylder mest for tiden, er godt nok hans manglende evne til at forstå andres grænser og følelser.
Siden jeg var 12-13 år, har han utallige gange kommenteret på min krop og mit udseende, på en måde der ikke helt føles rigtigt.
Han kommenterer på specifikke kropsdele og har flere gange indblandet sig selv i kommentarerne.
Han har det også med at tvinge eller presse for fysisk kontakt og i skænderier har han flere gange slået eller rørt mig på kropsdele, der ikke føltes helt passende.
Som jeg også nævnte lidt før, så har han en tendens til at indblande sig selv, med underlige kommentarer om hans egen seksualitet.
Dette er nok ikke i sig selv upassende, men det sker ofte og føles unødvendigt og ude af kontekst.
Jeg ved ikke, om jeg bare er sensitiv omkring det her, specielt fordi at jeg også oplevede flere seksuelle overgreb i min barndom og derfor er meget undgående, når det kommer til seksualitet.
Jeg kan bare mærke, at det gør mig ubehageligt tilpas og at jeg faktisk undgår min far meget til dagligt, af denne grund.
Jeg håber det her giver mening og på forhånd tak for din tid.

Svar
Kære du
Mange tak for dit brev. Jeg er sikker på at det ikke har været nemt at skrive, men det er super godt og modigt at du har gjort det. Der er flere ting jeg gerne vil tage fat i ud fra det du skriver. Det lyder nemlig til at du er blevet udsat for enormt meget, som et barn/ung aldrig bør udsættes for.
Du fortæller at din far har været fysisk og psykisk voldelig hele dit liv, og mest de første 12-13 år. Nu er det, ifølge dig, ikke lige så slemt, så derfor bliver du i tvivl om det stadig er vold. Du skriver at han ”kun” er truende og fysisk aggressiv en gang i mellem, hvilket stadig betegnes som vold. Jeg kan dog godt forstå at du kan være i tvivl, når du sammenligner det med den tidligere vold, som du før har oplevet. Det er meget normalt, da volden kan have flyttet dine grænser for og dermed kan blive i tvivl om voldens alvorlighed. Men det korte svar er ja, det du oplever, er vold. Især når du længere nede skriver at han i skænderier, flere gange, har slået dig. Samtidig går trusler og truende adfærd ind under psykisk vold, som ofte handler om at voldudøveren forsøger på, kontrollere personen det går udover.
Så kommer vi til dit generelle spørgsmål om seksualiseret vold. Det kan godt være lidt svært for mig at svare på, fordi jeg har brug for at vide lidt mere, fx hvordan han tvinger eller presser for fysisk kontakt, og hvad denne fysiske kontakt indebærer. Derudover kunne det også være relevant at vide, hvilke specifikke kropsdele han slår eller rører, som føles upassende. Det er dog vigtigst for mig at pointere at lige meget hvad du ville svare til disse spørgsmål, så er dét faktum at det er grænseoverskridende for dig, en tydelig indikation på at det ikke er i orden og at det derfor aldrig bør finde sted. Her i Bryd Tavsheden er vores definition på seksualiseret vold bl.a.; seksuelle handlinger som bliver gjort imod din vilje eller accept. Det kan fx være samleje, grænseoverskridende seksuelle ord eller andet seksuel berøring, som du kan læse mere om det her: https://brydtavsheden.dk/viden-om-vold-bryd-tavsheden/hvad-er-vold-bryd-tavsheden/. Du nævner selv at din far kommenterer på specifikke kropsdele, og blander sin egen seksualitet ind i samtalen samt rører eller slår dig upassende steder på kroppen. I sidste ende behøver der selvfølgelig ikke komme en specifik voldsform på, som siger at det er seksualiseret vold - det er nok at det er grænseoverskridende for dig. Alle de ting du skriver, giver mig i hvert fald et billede af en far der gør nogle ubehagelige, voldsomme, upassende og grænseoverskridende ting, som aldrig er okay, eller lovligt for den sags skyld.
Til sidst i dit brev nævner du at du har været udsat for flere seksuelle overgreb i din barndom. Det gør virkelig ondt at høre og det giver derfor god mening, at du er mere undgående, når det kommer til seksualitet. Derudover er det også helt okay at blive i tvivl om det du oplever nu, er seksualiseret vold, fordi du har været udsat for så meget allerede. Du er ikke sensitiv, og det er super godt at du mærker efter og at du stadig kan mærke dine grænser – det der foregår, lyder i hvert fald uacceptabelt.
Afslutningsvis kan jeg være nysgerrig på om du har nogen at tale med ift. alle de her svære ting, selvom det kan være hårdt at dele med andre. Det vil i hvert fald være rigtig godt for dig at tale med nogen om det, så du kan få noget hjælp og støtte. Det kan enten være venner, andre familiemedlemmer, eller måske noget professionelt hjælp. Sidstnævnte kan gøres via egen læge eller gennem kommunen. Du skriver også at du dagligt undgår din far, jeg ved ikke om I bor sammen, men jeg bliver nysgerrig på om det ville give dig noget ro at flytte væk? Jeg kan nemlig se at du er 18, hvilket betyder, at du er myndig og ikke behøver bo hos en forælder. Kommunen kan også være behjælpelig ift. boligsøgning.
Du fortjener virkelig at blive behandlet ordentligt, og jeg er ked af du er blevet udsat for så meget som aldrig skulle have fundet sted. Du er altid velkommen til at chatte/ringe ind til os mandag-torsdag, kl. 17-20. Igen, mange tak for dit brev og for at dele din historie med os.
Ønsker dig alt det bedste.
Med venlig hilsen
Bryd tavsheden