05/12/2018
Jeg overvejer om jeg overreagerer
Jeg er en dreng på 14. Min far er normalt ikke voldelig. Hvis han bliver sur råber han rigtigt højt. (Hvilket jeg jo godt kan forstå) Men her for nyligt havde vi et rigtigt stort skænderi. Jeg lå i min seng mens vi diskuterede. Pludselig tog han mig i armen og hev mig op af sengen. Han blev ved med at råbe mig ind i hovedet mens han holdt hårdt fat i min arm (jeg har et blåt mærke efter det) og samtidigt hev hårdt i mig. Er det vold og kan der gøres noget ved ham/det. Jeg elsker jo selvfølgelig min familie og jeg overvejer om jeg overreagerer? Tak.

Svar
Kære dreng på 14 år. Tak for dit brev, det er godt at du skriver. Og det du beskriver er jo slet ikke i orden. Du skriver at du godt kan forstå at din far råber højt når han er vred. Det er jeg nu ikke enig med dig i, jeg synes ikke det er i orden. Jeg synes forældre skal tale med og til deres børn, særlig når ens søn er blevet 14 år. Det kan være psykisk vold at skrige ad sine børn, og det er ikke godt for børn og unge at blive skreget ad. Og at tage så hårdt fat i dig at du har fået et blåt mærke er fysisk vold. Det er forbudt fordi det er skadeligt for dem det går ud over. Du skriver ikke noget om din mor, ved hun hvad der sker og skete da du blev taget hårdt i armen ? Kan du tale med din mor om det ? Selvfølgelig elsker du din familie, og jeg læser ikke dit brev som om at du vil straffe nogen. Jeg synes ikke du overreagerer, det er ikke i orden at du bliver behandlet sådan. Måske er der andre i familien, som du kan betro dig til og som måske kan tage en snak med din far? Og ellers tænker jeg på dine lærere, er der en lærer som du er glad for og tryg ved. Kunne du måske tale med en af dem ? Du har også mulighed for at chatte med os, så kan vi tale lidt sammen. Du kan også ringe til os, og får en samtale enten personligt eller via telefonen.
Mange hilsner til dig
Herdis