29/07/2019
Tidligere kærestevold
Hej
Jeg ved ikke om jeg er uden for målgruppen, da jeg ikke er i et fysisk/psykisk voldeligt forhold længere, men har været det.
Da jeg var mellem 13 og 15 år, havde jeg kæreste som både slog og sparkede mig, plus at han kørte psykisk terror i mod mig, afskærmede mig fra familie og venner, og var virkelig kontrollerende. I dag kan jeg godt se at det var helt forkert, og at jeg skulle have rakt ud efter hjælp, men alligevel sidder jeg med den følelse af at han stadig har en slags kontrol over mig. Mit selvværd er helt i bund, og jeg er sikker på at det stammer fra dengang. Jeg tror ikke på at jeg er god nok som jeg er, og det går ud over min nuværende kæreste som er kærlig, sød og god ved mig. Jeg er ofte mistroisk overfor ham, i forhold til om han vil mig det bedste, eller om han en dag vil slå mig eller lignende. Jeg er så bange for at han er god og sød nu, men langsomt får mig til at stole på ham, så han gøre alle de forfærdelige ting min ekskæreste gjorde. Jeg er så usikker på mig selv, selvom han altid fortæller mig hvor god og dejlig jeg er. Men det er som om at det forhold jeg havde med min voldelige ekskæreste stadig sidder i mig. Jeg vil rigtig gerne bare slippe fri fra alle de dumme tanker, og bare nyde at min nuværende kæreste slet ikke er sådan, men mistroen vokser. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre...
Mvh.
Pigen

Svar
Kære pige på 21 år. Først vil jeg skrive at du er helt i vores målgruppe og at jeg har fjernet hvor du er fra, i din underskrift. Det er for at du kan være helt anonym.
Det er dejligt at læse at du ikke længere er i et voldeligt forhold og du beskriver så fint, hvad der kan ske når en person har været i et voldeligt forhold.
Nemlig at personene kan få en følelse af mindreværd, ikke stole på sig selv, ikke tro at man er noget værd og også en mistillid til andre. Om andre nu egentlig vil en noget godt. Følelsen af at være på vagt og passe på sig selv, også i situationer hvor det måske ikke er nødvendigt.
Jeg tænker på om du har fortalt din kæreste om det forhold som du har været i tidligere, det tror jeg vil være godt at gøre, hvis du ikke har gjort det. Og måske du også kan tale med ham om at det er gammel utryghed og lav selvværd, der får dig til at tvivle på ham og på dig selv. Jeg tænker at selvom det kan være svært for ham at høre på, så er det en vigtig viden om dig og dine reaktioner.
Jeg tænker også at du kan ringe til os, og fortælle om din situation. Vi har mulighed for at tilbyde dig nogle samtaler, hvor du kan begynde at bearbejde hvad der er sket dig tidligere. Således at den tidligere vold kan fylde mindre og blive erstattet af glæden over dit nye forhold.
mange hilsner til dig. Herdis