29/07/2019
Føler igen afmagt
Hej
Jeg skriver da jeg igen føler afmagt
Jeg lever sammen med min kæreste som er meget kontrollerne jeg bliver mere og mere isoleret for hvergang jeg ses med veninder så kontakter han mig altid mange gange og er mistroisk.
Han drikker dagligt og tager stoffer og jeg prøver altid at gå stille med dørene for ikke at skabe et problem. Men selv om jeg prøver at undgå skænderier så stikker han hele tiden til mig med selv de mindste ting. Det sidste år er tingene blevet meget værre vores skænderier bliver meget voldsomme han truer med at gå fra mig og hvis jeg lader ham gå så kommer han altid tilbage også bliver det hele værre han kaster med ting kalder mig luder og truer med at begå selvmord når vi skændes. Jeg er begyndt at føle mig så afmagtet at når vi skændes bliver jeg så gal at jeg slår ham ved godt det forkert men jeg ved ikke hvad jeg skal stille op jeg har altid været en stille og forsigtig pige så det ligner mig bestemt ikke.
Jeg gør alting for ham han sætter ikke pris på noget intet jeg gør er godt nok. Jeg græder næsten hver dag men giver ham alligevel chancer hele tiden. Han vil gerne bestemme hvad jeg går i af tøj og har slettet næsten alle sociale medier fordi han er så mistroisk. Jeg elsker ham så højt men er så ulykkelig har prøvet at snakke med ham men så snart han har drukket er hans onde side tilbage igen.
Håber på et råd

Svar
Kæreste du, pige på 25 år. Tak for dit brev, jeg bliver berørt over at læse hvordan dit liv er sammen med din kæreste. Det er meget alvorligt hvad der sker i dit liv.
Og desværre kender vi i foreningen til hvordan voldelige forhold udvikler sig. Fra kontrol med tøj og venner og sociale medier, til psykisk vold og nedgørelse, for så at slutte i fysisk vold, som kan blive rigtig alvorlig.
Når man, som du, så ofte og alvorligt får overskredet dine grænser, sker der tit det at man selv begynder at reagere ligesom man bliver behandlet. Så det tror jeg er hvad der sker, når du også er begyndt at slå ham, for du ved jo ikke hvad du skal gøre.
Jeg kan godt læse at du skriver at du elsker ham, jeg kan også læse at du er fortvivlet over hvordan dit og jeres liv er.
Dine kæreste udsætter dig for psykisk vold ved at kontrollere dig, kalde dig rigtig grimme ting og true med selvmord. Det sidste kan virkelig få dig til at gøre som han vil, for hvem vil være skyld i andres selvmord. Jeg tænker også at det er en trussel, som han har fundet ud af virker.
Det lyder som om din kæreste har brug for hjælp, både fordi han drikker dagligt og ryger hash og så fordi han jo ikke er god til at være kæreste. For han opfører sig jo ikke som en god kæreste skal. En sød kæreste skal jo passe på dig, være sød ved dig, støtte dig, glædes sammen med dig og stole på dig. Desværre virker det ikke som om han kan nogen af de ting. Tror du at han vil søge hjælp, både for sin egen skyld og for din skyld ? For han kan måske også se hvor dårligt du har det ?
Jeg tænker også at når du skriver til os, så er det måske fordi du er ved at nå til grænsen for hvad du vil og kan magte, måske kan du ikke se dig selv i sådan et dårligt forhold.
Jeg har lyst til at råde dig til at tænke meget over om det er sådan du synes dit liv skal være ? Fortjener du ikke at have et godt liv, hvor du er glad og kan gøre ting som du har lyst til, uden at skulle liste rundt, fordi du er bange for hans vrede og hvad han kan finde på.
Jeg ved ikke hvem du har i dit liv som du kan tale med, men jeg ved at hvis du ringer til os, og beder om en samtale, så kan vi give dig nogle samtaler, der kan hjælpe dig til at passe på dig selv og træffe de valg som er de bedste for dig.
Jeg håber at du passer på dig selv og tager imod vores tilbud om samtaler.
Mange tanker til dig. Herdis