06/08/2019
Jeg må næsten ikke noget
Hej.....
Jeg må næsten ikke noget af mine forældre 🙄jeg spurgte dem om jeg måtte sove hos min kæreste men nej det måtte jeg ikke.. Mine forældre er ikke dansker derfor er de ikke så meget til dansk kultur som jeg er...
Når ikke jeg må de ting, jeg nu ikke må gøre jeg det bag deres ryg med løgn osv!
Hvad gør jeg??!!

Svar
Kære dreng der næsten ikke må noget,
Tak for dit brev. Jeg kan forstå på dit brev, at du er frustreret over, at dine forældre ikke lader dig gøre alle de ting, som du ønsker. Det er meget frustrerende, at blive stopper fra at gøre de ting, som man vil. Der er en meget fin grænse mellem, hvornår stramme regler bare er opdragelse og hvornår stramme regler bliver en voldsform. Jeg bliver nysgerrig på, om der er andre ting, som dine forældre ikke lader dig gøre?
Du skriver, at dine forældre ikke er danske, og at de ikke er så meget til dansk kultur som dig. Tænker du, at de ville tillade dig at gøre flere ting, hvis de var mere til dansk kultur?
Jeg læser også ud af dit brev, at du gør de ting, som du vil, bag dine forældres ryg - selvom at de har sagt nej. Du skriver også, at du lyver overfor dine forældre. Vi ser ofte at teenagere vælger at lyve overfor deres forældre, hvis forældrene har mange og stramme regler. Men hvordan ville det føles, at have et forhold til dine forældre, hvor I kan tale ærligt om, hvordan I alle sammen har det?
Hvis du gerne vil have et mere ærligt forhold til dine forældre, så er første skridt at tage en snak med dem. Måske skal I snakke om, at du føler, at de bestemmer for meget. Måske skal I snakke om, at du føler dig dansk, og gerne vil lave de samme ting, som dine venner og veninder. Måske skal I snakke om noget helt andet.
Hvis du tænker, at det er en svær samtale, eller at du ikke ved, hvordan du skal gøre det, så vil vi rigtig gerne støtte dig. Hvis du skriver i chatten eller ringer til telefonnummeret 20670506 mandag-fredag kl. 16-19 så står vi klar til at rådgive dig.
Jeg håber, at du finder styrken til at snakke med dine forældre, og at du kontakter os, hvis du har brug for hjælp til dette.
Mange hilsner
Sofie