16/06/2022
Følelsen af at være ligegyldig, forkert og tyk
Jeg er en 15 øriget pige som føler sig ligegyldig, forkert og tyk
Jeg føler at jeg ikke kan spise noget uden at skulle få det dårligt over det

Svar
Kære du
Hvor er det godt, at du rækker ud og vil fortælle, hvordan du føler du har det.
Det lyder slet ikke som rare følelser at gå med, og jeg kan fortælle dig, at jeg bliver bekymret for dig. Jeg håber, at du har nogen du kan tale med om disse ting, det er nemlig vigtigt at få sat ord på, som du gør, når du skriver her til, men det er også vigtigt at kunne tale med nogen om dine følelser.
Kan du tale med én i din familie om det, fx din mor eller en anden som du har tillid til og som holder af dig. Det kan også være, at du kan tale med din lærer eller en anden person, hvis det er svært for dig at tale med din familie.
Ud fra det du skriver, kan jeg ikke se om det, du føler, kan stamme fra, at du har været udsat for en form for overgreb, fx mobning, psykisk eller fysisk vold eller andet, som har gjort at du føler dig nedgjort og måske mindre værd?
Når jeg spørger om det, så er det fordi det netop er det, vi hos Bryd Tavsheden er gode til at hjælpe med. Vi er her for at lytte til børn og unge som har det svært, fordi de har været udsat for overgreb af fysisk eller psykisk art og gerne vil have hjælp til at finde ud af, hvordan de skal håndtere det og komme væk fra det og videre med deres liv.
Hvis du har været udsat for nogen former for overgreb, så vil jeg foreslå dig, at skrive på vores chat eller ringe til BrydTavsheden og tale med en som er parat til at lytte til dig.
Hvis du tænker, at det ikke lige er Bryd Tavsheden, som du skal tale med, så vil jeg foreslå dig at kontakte Børnetelefonen https://bornetelefonen.dk, fordi de også er klar ved telefonen og parat til at lytte til dig og det du føler, og hjælpe dig med hvad du kan gøre.
Inden jeg slutter, vil jeg gerne lige omkring, at du skriver at du ikke kan spise noget uden at skulle få det dårligt, og derfor vil jeg gerne høre dig, om du er bange for at du har en spiseforstyrrelse eller er på vej til at få det? Jeg spørger dig, fordi det skal du tage meget alvorligt og også sørge for at få talt om det med nogen som kan hjælpe dig.
Hvis du tænker, at det kan være en spiseforstyrrelse, så vil jeg foreslå dig at se nærmere på spiseforstyrrelse.dk. Det er LMS's hjemmeside og LMS står for Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade og dem kan du også kontakte på telefon eller chat.
Jeg vil ønske dig alt det bedste og at du får talt med nogen om det du oplever.
Pas på dig selv!
Mange hilsner
Bryd Tavsheden