04/07/2022
Bange for mit helbred
Hej, jeg er en pige på 14 år og jeg er bange.
Jeg fik farvet mit hår hos en frisør i starten af 2022. Og en uges tid efter farvede jeg det selv igen. Og i dag (ca 2 måneder efter) afbleget jeg mit hår selv. Jeg fik det meget i hovedet også og kunne virkelig mærke den stærke lugt helt oppe i næsen. Jeg har hørt at der er chance for kræft hvis man farver håret. Og så tit jeg har farvet det er jeg rigtig bange for at få kræft. Jeg håber virkelig at jeg kan få svar på om jeg behøver være bange! Jeg har ondt i maven og kan ikke sove. Please hjælp mig.
Hilsen anonym.

Svar
Kære du
Tak fordi du skriver til Bryd Tavsheden, som er her for at hjælpe dig eller andre unge med at tale om at være udsat for vold eller anden form grænseoverskridende adfærd.
Det vil vi rigtig gerne hjælpe med at få talt om, fordi vi ved det kan være meget svær at bryde tavsheden omkring sådanne oplevelser.
Derfor vil jeg starte med at fortælle dig, at hvis du føler, at du er udsat for grænseoverskridende adfærd eller du kender andre som oplever det, så er du eller de meget velkommen til at kontakte os. Vi vil være her for at lytte og hjælpe.
Når det er sagt, så kan jeg godt forstå, at du går med en bekymring over om de hårfarvningsmidler du anvender kan være skadelig for dig og det er godt for dig, at du ønsker at undersøge det.
Jeg vil anbefale dig at kontakte fagfolk på det område og få de bedste råd. Fagfolk kan være forhandleren eller butikken, hvor du har købt midlet og der hører nærmere om, hvad du skal være opmærksom på ved brug.
Kan du passe godt på dig selv.
Mange hilsner
Bryd Tavsheden