21/08/2019
Jeg er i tvivl
Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg har lov til at kræve visse ting af min kæreste.
På det seneste har jeg været ret jaloux anlagt. Min kæreste har fx snappet med en dreng jeg ikke kender 20 dage i træk nu og det har jeg det nederen med.
Kan jeg godt tillade mig at bede hende lade være?

Svar
Kære Dreng på 21 år
Tak for dit brev og fordi du vender dine tanker med os. Du skriver herind, fordi du er i tvivl om, hvad du kan tillade dig at sige til din kæreste, om du helt konkret kan tillade dig, at bede hende om at lade være med at skrive med en anden dreng.
Du skriver at du er jaloux anlagt og jeg vil gerne starte der, for har du været jaloux anlagt siden i startede jeres forhold? Eller er det noget, der er kommet snigende de sidste 20 dage, hvor hun skriver med en anden? Har du haft grund til at tvivle på din kæreste troskab? Eller har du mon været i et forhold tidligere, hvor du oplevede et svigt? Og har du gjort dig tanker om hvorfor og hvornår du oplever din jalousi? Jeg stiller dig en masse spørgsmål til refleksion, da jeg tænker, at det er vigtigt at du får sat ord på de følelser, der opstår når du oplever din jalousi. For jalousi er ofte en følelse, en frygt, der opstår i dig, som ikke har hold i virkeligheden, men er med til at sætte begrænsninger for din partner. For er det det, du ønsker? At I måske kommer i et forhold, hvor man kan forbyde hinanden bekendskaber og sociale arrangementer på baggrund af en frygt der opstår i den ene part?
Du skriver, at du har det nederen med det og den følelse er helt reel og sådan skal du heller ikke have det i jeres forhold. Men i stedet for at fortælle hende hvad hun IKKE må, hvad så med at fortælle hende om dine følelser? Snakke med hende om, hvad du oplever inde i dig, når hun skriver med en anden dreng? Måske bliver du ked af det, føler mindreværd, bliver usikker, du ved bedst hvad du mærker? Du kan også snakke med hende om din jalousi, for selvom det er dig, der skal arbejde for at komme af med den, så er det dejligt at din kæreste holder dig i hånden på vejen, forstår dig og bakker dig op i det.
Jeg håber du kan bruge mit svar og mine spørgsmål til at få en god snak med din kæreste. Jeg jeg synes, at det er super sejt at du har skrevet ind til os og det vidner om, at du er refleksiv og har en naturlig tvivl på din egen jalousi og hvordan du skal håndtere det.
Har du behov for yderligere råd og sparring er du velkommen til at skrive ind til vores chat, som har åbent mandag-fredag 16-19, her er det også muligt at komme lidt mere i dybden af dine oplevelser.
Kærlig hilsen
Kirstine