13/09/2019
Hvad gør jeg forkert?
Jeg har gennem længere tid oplevet at jeg altid for skylden når der går noget galt herhjemme, han har tidligere slået mig ret voldsomt, og faktisk også truet med han ved presis hvor og hvordan han kan slå mig ihjel uden jeg blir fundet (måske 8 år siden, men det er i mig endnu)
Vi gik fra hinanden et stykke tid, men er nu sammen igen og bor sammen, det har gået godt længe men nu er han pludselig begyndt at råbe af mig, jeg havde vasket noget tøj han havde brugt, der var nok til han råbte og skreg og tog i mig, det skal lige siges jeg sov og blev meget forskrækket.
Jeg for også skylden for at ting ikke er i orden herhjemme og jeg er dum i hovedet og det er min skyld. Og det er i orden han gør det mod mig, hvilket jeg ikke forstår.
Mine fejl snakker han også til min familie og svigerfamilie så de kan høre det, det er min straf.
Hvad gør jeg forkert?

Svar
Kære du,
Tak for dit fine brev.
Først og fremmest skal du vide, at du ikke gør noget forkert i dit forhold. Det kan aldrig være din skyld, at din kæreste reagerer med at råbe af dig, giver dig skylden for de ting, som ikke er i orden i hjemmet og taler nedværdigende til dig og om dig foran jeres familier. Det er også meget forståeligt at den trussel, som han gav for 8 år siden om at slå dig ihjel, stadig sidder i dig. Det er en meget alvorlig trussel, og jeg kan godt forstå, hvis du blev bange - og stadig er bange pga. truslen.
De eksempler som du har givet i dit brev, tegner et tydeligt billede af, at din kæreste udsætter dig for psykisk vold. Og det er ikke noget, som du kan stoppe ved at ændre din egen adfærd. Ændringen skal komme fra din kæreste selv.
Hvis din kæreste er klar på at få støtte til at arbejde med sine reaktionsmønstre, så kan I kontakte Dialog mod Vold, hvor der bl.a. er hjælp at finde til udøvere, der gerne vil stoppe deres voldelige adfærd. Dialog mod Vold kan kontaktes på tlf. 35301717 man-torsdag kl. 9-15 og fredage kl. 9-13.
Det er dog vigtigt, at du mærker efter dine egne grænser. Hvilket forhold vil du gerne være i, og kan du holde til fortsat at være kærester med én, der truer, råber og nedværdiger dig? Jeg synes, at du skal overveje at ringe til Lev Uden Volds døgntelefon på tlf. 70203082. Her kan du få en uforpligtende snak om dine tanker om forholdet og dine muligheder for at få noget hjælp fremad.
Jeg håber, at du har mod på at ringe til Lev Uden Vold, og du er selvfølgelig altid velkommen til at skriver her igen.
Mange hilsner,
Sofie