20/09/2019
Voldeligt forhold.
Kære bryd tavsheden.
Jeg er en kvinde på 34 år som er i et forhold på 8 år. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal starte henne i alt det her . Igennem alle de 8 år har min kæreste slået mig/været voldig ved mig, talt grimt til mig.. Han sir hele tiden at han elsker mig og når vi skændes så kommer han bagefter krybende som en mus der ber om tilgivelse. Der er ingen der ved hvad der foregår hos os, jeg aner ik hvor jeg står henne og om jeg skal gå . Jeg er pt i gang med en behandling for depression som kom sidste år, og i år er jeg blevet godkendt til fleksjob men han har slet ikke støtte mig i alt det eller spurgt ind til mine behov , føler rent ud sagt han er ligeglad med mig. I sidste weekend gik det helt galt , han valgt at lægge hele sin vægt oven på min krop så jeg knap nok kunne få luft, og holdt mig fast. Derefter tog han en pude over mit hoved og forsøgte at kvæle mig, og inden han gav slip fik jeg en knytnæve i siden så det gjorde ondt i flere dage.. Og om aftenen turde jeg knap nok sove efter den episode, er bange a helvedes til pt. Hele den weekend, lod han som om intet var sket og i aften har fået tur igen. Er så udmattet fysisk at jeg ikke magter mit liv mere..
Mvh Kb

Svar
Kære kvinde på 34 år.
Tak for dit brev og hvor er det godt at du nu rækker ud efter hjælp.
Når jeg læser dit brev, læser jeg om en beskrivelse af et voldeligt forhold.
Jeg læser heldigvis også at du gerne vil forlade det forhold, og det tænker jeg er en god løsning.
Du beskriver en vold som er ved at udvikle sig fra psykisk vold, med nedsættende og grim tale, til at blive til slag og nu en vold som kunne have kvalt dig. Min vurdering er at det kan være farligt for dig.
At din kæreste fortryder og kommer krybende og beder om tilgivelse, er også et mønster som vi kender til. Det er almindeligt at voldsmanden bliver ulykkelig og beder om tilgivelse, men alligevel ikke ændrer sin adfærd.
Og hvor længe kan du klare at være i den voldscirkel, med psykisk vold, fysisk vold, tryglen om tilgivelse, for så at opleve det hele igen. ?
Jeg tænker at du kan kontakte nogle organisationer som arbejder med voldsudsatte kvinder, og jeg vil stærkt anbefale dig at kontakte dem hurtigst muligt, så du kan få hjælp og beskyttelse.
www.lokk.dk, som er et samlet sted for kvindekrisecentrene. Tlf. 70 20 30 82 - hotline døgnet rundt.
levudenvold.dk har også en hotline som du kan ringe til og får hjælp. De har lige nu en hotline på 21173840.
Jeg ønsker stærkt for dig at du NU benytter de tilbud og får et værdigt liv uden vold.
Pas på dig selv og mange tanker. Herdis