01/10/2019
Jeg ved slet ikke hvem jeg selv er længere
Hej Brevkasse.
Jeg er meget i tvivl om, ja generelt bare alt. Min barndom husker jeg som kaotisk, som 14 årig blev jeg overhovedet i hverdagene, da min mor var fraværende. Og det gav magtkampe i weekender og ferier når min far var hjemme, hvilket endte i hårde ord og blå mærker. I skolen var der også meget vold fra 1-5 klasse, så der tilbragte jeg meget tid i et skab. Anyway var det hele meget kaotisk og da jeg var 16-17 år forsøgte jeg selvmord, drak i hverdagene og tog mange smertestillende.
Da jeg var 17 blev jeg udsat for noget jeg ikke helt hvad var. Tog i byen med to venner, da jeg lige var blevet single og gik en tur med en af dem. Han prøvede at kysse mig, jeg sagde nej.. Det næste jeg husker er ham der ligger oven på mig og holder mig nede med hans hænder og vægt. Jeg kan huske hans klamme ånde og at jeg følte mig kvalt.. Det næste jeg kan huske er så at jeg løber, grædende og ringer til min anden ven, der blev pisse sur over at jeg var gået fra ham den anden. Ved stadig ikke hvad der helt præcist skete, men det fylder meget.
De sidste 5 år har jeg så været i et nyt forhold, hvor jeg også er i tvivl. Har ikke lyst til at bruge ordet voldtægt, men det er sex mod min vilje. Har efterhånden bare givet op, hvis jeg stritter imod bliver det meget værre.. Han er også meget kontrollerende, vil bestemme hvad jeg har på, hvad jeg spiser og hvad jeg gør, samtidig med han kalder mig ting, der virkelig sårer mig. Han har også flere gange været mig utro, gjort mig gravid for så at tvinge mig til abort. Er så ked af hele situationen, men ved slet ikke hvor jeg kan gå hen eller hvad jeg skal. Ved slet ikke hvem jeg selv er Længere. Flytter fra ham lige om lidt, men er så bange for at jeg går tilbage til ham, vil så gerne væk. Men ved slet ikke hvordan, føler mig så ensom.

Svar
Kære pige på 22 år.
Hvor er det godt at du skriver til os og beder om hjælp, det første skridt er aldrig nemt, og du har været meget modig og stærk ved at gøre det.
Det lyder som om, tilværelsen ikke har været nem for dig, og at der har været meget vold i dit liv. Både i din opvækst med din far, i din skolegang og så den voldsomme oplevelse du havde som 17 årig.
Når du beskriver dit parforhold gennem de sidste 5 år, lyder det heller ikke som et sundt og ligeværdigt forhold. Du skriver at du flytter fra ham lige om lidt, er det mon ønsketænkning eller noget du allerede har arrangeret?
Det du oplever i dit parforhold er rigtig nok vold, både psykisk, fysisk og seksuelt, og det er både ulovligt og helt uacceptabelt, og det er der ingen der fortjener, heller ikke dig.
Har du mon en veninde eller noget familie du kan flytte hen til, for hurtigst muligt at komme væk fra din kæreste?
Det er altid godt at have nogen at støtte sig til, og jeg kan læse ud af dit brev, at du er i tvivl om, om du vil kunne undvære ham, selvom du også gerne vil væk. Det er en helt naturlig reaktion, også din følelse af, at du slet ikke ved, hvem du selv er længere, efter en periode i et voldelig forhold.
Vi vil rigtig gerne guide dig og støtte dig ud af volden, og derfor vil jeg anbefale dig, at du kontakter os på vores chat hverdag mellem 16-19 eller ringer til os og får en snak. Her kan vi også tage stilling til, om vi kan tilbyde dig et samtaleforløb med en af vores dygtige rådgivere, så du ikke føler, at du står helt alene med det.
De bedste hilsner fra Anja