08/10/2019
Mor ignorerer mig
Hvad skal man gøre når ens mor ignorere en, fordi man spurgte hende om noget og hun ikke svarede, så sagde jeg om hun ik bare kunne slukke sin telefon og snakke til mig, så blev hun sur og gik i seng, nu har hun ignoreret mig i 3 dage. Idag da jeg så skulle i skole så vækkede hun mig ik så jeg kom forsent op, hun havde ikke lavet en madpakke eller morgenmad, så spurgte jeg om hun ville køre mig i skole, så lod hun som om hun var faldet i søvn, så jeg skulle cykle hele vejen i skole og det vil sige, 7-8 km i blæst og regn vejr, jeg kom forsent og fik skæld ud af min lære, men fortalte ikke hvad der var galt, så kom jeg hjem og hun har ikke svaret mig hele dagen. Hvad gør jeg?

Svar
Hej pige, 14 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, hvis du bliver ked af det eller frustreret over, at din mor pludselig ignorerer dig i flere dage. Det kan faktisk næsten være sværere at blive ignorereret end at blive skældt ud, så jeg er glad for, at du skriver herind.
Det lyder som om din mor måske er blevet lidt fornærmet over, at du har bedt hende lægge telefonen fra sig, men det betyder ikke, at det er okay, at hun ignorerer dig bagefter.
Jeg kan godt forstå, at det overrasker dig at din mor pludselig ikke længere vækker dig om morgenen eller hjælper med madpakke og morgenmad, hvis du er vant til, at hun gør det - det burde hun have aftalt med dig, at hun ikke længere ville stå for. Nu betød det konkret, at du kom for sent i skole, og det er naturligvis rigtig surt og ærgerligt. Når det er sagt, så tænker jeg, at du snart er gammel nok til selv at komme op til tiden om morgenen og lave din egen madpakke, men det er klart, at du og din mor skal aftale, hvordan I gør fremadrettet.
Jeg synes, du skal prøve at skrive ind til vores chat, så vi kan tage en lidt bedre samtale med dig om, hvordan situationen mellem dig og din mor er. Så kan vi bedre give dig råd til, hvordan I kan snakke bedre sammen. Chatten finder du også her på hjemmesiden. Den er åben alle hverdage mellem kl. 16-19.
Kærlig hilsen Emilie