09/10/2019
Selvmordstanker
Hej jeg er 13 år
Jeg er en pige på 13 og jeg selvmordstanker, men spøger mine venner om hvad jeg skal gøre, de vil bare have jeg skal stoppe med det, men jeg skære også i mig selv.. Hvad skal jeg gøre?

Svar
Hej pige, 13 år
Tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for, at du skriver til os med disse frygteligt svære tanker, for det er ikke noget man må gå med alene! Det er meget modigt af dig.
Det lyder som om, det er noget du har talt med nogen venner om, så du har åbnet lidt op for det. Har du talt med dine forældre også, eller måske en ældre søskende eller en god lærer? Det er rigtig vigtigt, at du ikke går med disse tanker alene, og at du kan få noget hjælp hos nogen du er tæt på. Hvordan lyder det, at kontakte en voksen i din omgangskreds?
Jeg er ked af at høre, at du også skærer i dig selv, det lyder som om du går og har det ret svært, så jeg er glad for, at du nu her hos os bryder tavsheden og rækker ud efter nogle råd og hjælp til at få det bedre. Det er virkelig stærkt af dig at søge hjælp. Jeg vil råde dig til at kontakte Børnetelefonen (www.bornetelefonen.dk) på telefon eller chat, eller endnu vigtigere, hvis du pludselig står med disse tanker og overvejelser og har brug for at tale med nogen med det samme, simpelthen at ringe til Livslinjen, for det er så hamrende vigtigt at have nogen at tale med, når de svære tanker presser sig på. De har tlf. nr. 70201201.
Jeg ønsker dig alt det bedste, og husk at livet er værd at leve selv gennem de svære tider!
Kærlig hilsen Emilie