24/10/2019
Har det rigtig svært indeni
Kære brevkassen.
Jeg er en pige på 14 år, som kan have det rigtigt svært indeni. Nogen dage er gode og nogen dage er dårlige.
Jeg har mistet en fyr, som nu flirter med en del andre, og han fik det hele til at lyde som min skyld, så jeg fik så meget skyldfølelse og hadede mig selv.
Jeg har det bare dårligt indeni, jeg føler mig nogen gange så tum og alene.
Jeg cutter når jeg har det allerværst, min mor fandt ud af det men følte ikke rigtig hun tog mig seriøst nok. Jeg cutter stadig en gang imellem, og jeg kan føle enormt stresset nogen gange, og det er underligt for det er ikke fordi at mit liv er stressende overhovedet.
Nogen gange har jeg bare meget svært ved at sove og mit hovede kører, og ja jeg føler en uro indeni. Jeg kan blive forskrækket over de mindste ting, og blive så bange for små ting. Jeg synes det er underligt for ved ikke rigtig hvad grunden til at jeg har det sådan er. Jeg ved godt det er dårligt forklaret, men har prøvet at gøre det meget kort.
Håber I vil hjælpe:)

Svar
Kære du,
Tak for dit fine brev. Det er overhoved ikke dårligt forklaret, og det er godt, at du tager dine følelser alvorlige - også selvom du ikke rigtig ved hvad grunden er til, at du har det sådan.
Du beskriver, hvordan du har mistet en fyr, som flirtede med andre og gav dig skylden for, at han gjorde det. Jeg læser dit brev som om, at han flirtede med andre imens I var kærester. Har du snakket nogen om den skyldfølelse og det selvhad, som han fik dig til at føle? Det er helt uretfærdigt, at han giver dig sådanne følelser, når det er ham der bryder tilliden i jeres forhold. Det er vigtigt at du også overvejer hvordan du gerne vil have, at en kæreste skal være og hvordan han skal behandle dig.
Det er rigtig hårdt at afslutte et forhold ligemeget hvad, så jeg håber at du har mod på at tage fat i en ven/veninde eller dine forældre, så du kan få en masse støtte og omsorg.
Cutting er et tegn på, at du har det rigtig dårlig, og det er ærgerligt, at du ikke oplevede, at din mor tog det seriøst nok. Ville du kunne forklare hende om det på en måde, så hun forstod, at det er alvorligt? Det er vigtigt at få støtte og support til at bearbejde de ting, som fylder og er hårde i dit liv, og som måske er baggrunden for, at du stadig skærer i dig selv. Måske støtten ikke skal komme fra din mor, men måske kan du tage fat i en ven/veninde eller en anden voksen til at starte med?
Du beskriver i dit brev, at du lider af søvnbesvær, at dit hoved kører, at du har en uro indeni og bliver forskrækket og bange af de mindste ting. Det lyder virkelig ubehageligt, og det er godt, at du tager det alvorligt.
I Bryd Tavsheden rådgiver vi børn og unge, der er udsat for vold fra kærester eller familiemedlemmer, så jeg har svært ved at rådgive dig. Jeg synes derimod, at du skal skrive til chatten på Girltalk.dk. På Girltalk kan du chatte om alle de ting, som fylder når man er en pige på 12-24 år, og her er jeg sikker på, at du kan få den rette støtte der.
Jeg håber, at du har mod på at skrive til girltalk, men du er selvfølgelig også velkommen til at skrive til vores chat, hvis du har lyst til at chatte med os i stedet.
Mange hilsner,
Sofie