24/10/2019
Min mor er psykisk syg og hun kontrollere mig
Min mor er psykisk syg, og hun kontrollerer mig. Jeg føler mig ikke velkommen i hvad der burde være mit hjem. Min mor har en tendens til at specielt blive ukontrolleret vred på mig. Hun yder ikke fysisk vold på mig, men hun kalder mig ufattelig mange ting/skældsord, og truer mig med at slå hvis jeg gør noget bestemt som hun ligepludselig bliver virkelig vred over. Min mor bestemmer også hvem jeg må være sammen med, og hvem jeg ikke må. Hun har lagt en tracker på min telefon, fordi hun tror jeg laver noget jeg ikke må. Jeg føler at jeg slet ikke har lov og hånd omkring mit liv. Dette har stået på i ca. 8 år, og for omkring to år siden fandt jeg ud af at hun har haft løjet omkring rigtig mange ting omkring min far, mig og ikke mindst om hende selv. Jeg ved ikke hvordan jeg skal kunne håndtere dette bedre, for jeg er faktisk bange for hende når hun er vred. Jeg har ingen idé om hvad jeg skal gøre, jeg har ikke lyst til at holde mig tilbage længere.

Svar
Kære kontrollerede pige,
Tak for fine dit brev, og hvor er det godt at høre, at du ikke har lyst til at holde dig tilbage længere, og at du derfor skriver til os. De ting som du beskriver, at din mor udsætter dig for, lyder meget bekymrende.
Du beskriver et liv med stor kontrol, med trusler, med skældsord, aggression og løgne. Det lyder virkelig hårdt, og igen må jeg sige, at det er stærkt, at du ikke længere vil leve under disse forhold. Du fortæller også, at det har stået på i 8 år. Skete der noget særligt for 8 år siden, som startede din mors kontrollerende adfærd? Jeg bliver også nysgerrig på, hvilken psykisk sygdom din mor har, og om denne måske har en betydning for hendes opførsel? Disse spørgsmål stiller jeg ikke for at retfærdiggøre den kontrol, som du bliver udsat for, men det er spørgsmål som måske kan hjælpe os i Bryd Tavsheden til bedre at kunne hjælpe dig. Hvis du har mod på det, så må du endelig svarer tilbage her på Brevkassen eller skrive til vores chat, der er åben mandag til fredag kl. 16-19. Så kan vores rådgivere hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre.
Du skriver, at din mor i flere år har løjet om din far. Har du i dag en relation til din far, og kan du måske få hjælp fra ham? Det er vigtigt, at du får en masse støtte og support. For de forhold, som du beskriver, at du lever under, er ikke okay. Har du en god veninde, nogle søskende eller en voksen, som du stoler på, som du kan snakke med?
Som en 17-årig er du næsten myndig, så jeg bliver også nysgerrig på, om du måske har muligheden for at flytte væk og dermed fjerne dig fra din mor. Måske du går på en ungdomsuddannelse, hvor der er en vejleder, som kan hjælpe dig med at finde en studiebolig?
Jeg ved godt, at her er mange spørgsmål og mange overvejelser - og at det kan være en stor mundfuld, at læse det her brev. Derfor håber jeg, at du har mod på enten at ringe til os på tlf. 20670506 eller skrive på chatten (begge er åbne mandag til fredag kl. 16-19), så vi kan finde ud af det sammen. Du kan selvfølgelig også svarer her på Brevkassen.
Mange hilsner,
Sofie