30/10/2019
Er der mig der er noget galt med?
Jeg har været sammen med min kæreste i 1,5 år. Da jeg fandt ham, var jeg var lige kommet ud af et forhold og havde kun været single i 1,5 måned.. Det hele gik meget stærkt og jeg havde ikke intentioner om allerede at finde en ny fyr, men så stod han pludselig der.. jeg faldt i med begge ben og jeg har aldrig mødt en fyr, der kunne være så charmerende og forførende, han spillede alle hans kort rigtigt og jeg tvivlede slet ikke på om det kunne fungere. Jeg følte virkelig den der kærlighedsrus..Efterhånden dukkede der små skænderier, typisk bundede det i jalousi fra hans side. Han var meget udadreagerende i starten, smadrede tv osv. Men det er han heldigvis blevet bedre til at tackle. Jeg husker også husker også i starten, hvor jeg vågnede op midt om natten, hvor han sad og tjekkede min telefon.. Jeg blev ekstremt ked af det og bange.. Når jeg tænker tilbage har der hele vejen igennem været ting, som jeg ikke selv forstår jeg blev i.. Men jeg har på den anden side aldrig mødt en der vil gøre så meget for mig, han tænker meget på min sikkerhed.
Men den sidste måned har jeg haft følelsen af at være udkørt.. Han har kaldt mig en so, luder og råbt at jeg bare skulle skride. Han er meget krævende og siger meget “Elsker du mig ikke mere? Giv mig kærlighed, det mangler jeg”.. Jeg føler bare jeg har mistet lysten til at ligge og putte og have sex, fordi han hele tiden inderst inde skuffer mig. Jeg gør tit ting forkert, små hverdagsting, som at støvsuge og gøre rent. Han er uforstående med når jeg skal til enkelte fester.. Generelt er jeg slet ikke særlig social længere, fordi jeg hele tiden ved det har konsekvenser når jeg skal tage den op med ham. Han er meget tilhænger af, at man hele tiden skriver hvem man er sammen med af piger og jeg føler næsten han vil vide det for at høre om der også er drenge.. Jeg har kigget på andre lejligheder, men han er desværre en økonomisk støtte for mig, og det ved han også godt.. Jeg føler vores forhold konstant er præget af op og nedture. Vi skændes meget voldsomt og snakker begge om at det ikke fungere, han siger selv “Jeg kan bare ikke holde til, hvis det skal være sådan” og “Så tag dine ting og strid” - men næste morgen er det som om ingenting er sket og at jeg bliver ved med at være i det. Jeg elsker ham rigtig meget, men er begyndt at tvivle på vores forhold, eftersom der konstant er skænderier, fordi jeg ikke bare bukker mig og siger ja.. Men omvendt har jeg aldrig mødt en som ham.. Han er jo flot, ham alle kigger efter, flotte biler, økonomisk stærk, udadtil meget kærlig og omsorgsfuld.. Jeg har prøvet at snakke lidt med min mor og søster om det, men det er rigtig svært fordi de slet ikke kan forestille sig, at han kan være sådan.. og hele min familie er meget glade for ham, jeg er også glad for hans familie.. men desværre føler jeg bare ikke, jeg har mig selv med.. Når jeg siger til ham jeg har det dårligt, er han god til at ligge det over på om det ikke er min skole der fylder for meget osv.. Jeg er virkelig i tvivl og bruger hele tiden, min energi på at spekulere. “Er det bare mig, der er noget galt med? Er det slet ikke så slemt? Opdigter jeg bare noget?”

Svar
Kære du.
Allerførst vil jeg sige tusind tak for din mail. Det er en fin beskrivelse af hvordan jeres forhold har udviklet sig fra i mødte hinanden for 1,5 år siden og hvordan du har haft det og har det nu.
Jeg er rigtig glad for du har skrevet til os og jeg vil besvare din mail så godt jeg kan og dele mine tanker og fornemmelser.
Du skriver at du i starten faldt pladask for din kæreste men at i efterhånden begyndte at skændes en del. At det typisk handlede om jalousi fra hans side og at hans reaktioner var ret voldsomme den gang. Du nævner at han tidligere tjekkede din telefon og at han nu ønsker at vide hvem du er sammen med, kalder dig so og luder og beder dig om at skride.
Jeg er ked af at læse hvordan din kæreste behandler dig og jeg kan virkelig godt kan forstå du føler dig mere og mere udkørt. Det er usundt og opslidende at være i sådan et forhold, hvor der ikke er tillid og hvor du bliver kaldt grimme ting og er kommet der til hvor du også næsten har opgivet dine sociale relationer. Har du talt med din kæreste om hvad det gør ved dig når han skælder ud og kalder dig grimme ting? Har du mon nogen idé om hvorfor han har den adfærd?
Jeg bemærker at din kæreste også selv giver udtryk for, at det der sker mellem jer ikke er godt. Det får mig til at tænke på om du har talt mere med ham om hans tanker og om han har nogle forslag til hvordan i kan få et forhold hvor i begge kan være glade?
Du skriver du er meget i tvivl om jeres forhold, på den ene side er han krævende, og du føler ikke at din familie forstår dig. På den anden side ser han godt ud, har penge og flotte biler. Måske er det en god idé at du bruger lidt tid på at tænke over hvad et godt forhold er for dig? Hvordan vil du gerne elskes, respekteres og behandles? Måske skulle du prøve at tage en snak mere med din mor og få hende til at forstå dine bekymringer? Snakke med en veninde du føler dig tryg ved, så du får lidt støtte?
Jeg forstår du er vild med ham, men det er vigtigt at kunne slappe af og føle sig tryg i sit forhold.
Du spørger om det er dig der er noget galt med og om du bare opdigter? Nej - det er ikke dig der er noget galt med, det er jeres forhold der usundt. Du mærker så fint hvad det usunde gør ved dig.
Jeg håber dette svar kan støtte dig lidt videre og du er altid velkommen til at skrive ind til vores chat eller ringe til os, så vi kan gå mere i dybden sammen med dig
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen Søs