30/10/2019
Han truer med hævnporno
Jeg er en ung kvinde på 18, som fandt sammen med en fantastisk fyr på 21 for cirka et år siden, jeg var så sikker på at det skulle være mig og ham, og selvom det lyder totalt kliché så følte jeg virkelig han var den eneste ene, vi havde ingen grænser for hvor åbne vi var for hinanden, i starten gik det hele så godt, men vi havde nogle tillidsbrud som gik ud på han løj omkring at have taget stoffer og sådan, som jeg fra dag et af sagde, at hvis det skulle være mig og ham så blev det uden stoffer og det var han enig i, men han kunne ikke holde sig væk og jeg blev ved med at tilgive ham. Efter den første måned begyndte han at blive utrolig jaloux og han begyndte at bestemme hvem jeg måtte være sammen med og hvad jeg måtte, og hvis jeg brød dette ville han gå fra mig, og derfor fulgte jeg udelukkende hans regler, og de gange jeg ikke gjorde blev vi totalt uvenner og det endte altid med at det var mig der var noget galt med i følge ham.
På trods af at jeg på ingen måde havde regler for hvem han måtte være sammen med og han måtte sidde på bar hver dag, måtte jeg sidde derhjemme eller være sammen med ham.
Igennem vores forhold har der også været et par gange hvor jeg har haft det utrolig skidt psykisk, hvor han bare har sagt han ikke har kunne magte det og skulle have en pause på et par dage. Men fordi jeg var så sikker på os blev jeg ved ham, på trods af at han satte mig igennem et følelsesmæssigt helvede hver eneste dag.
Efter 5 måneder og erfaring omkring at vi var alt for dårlige til at være væk fra hinanden, vælger vi sammen at skulle flytte hjem til hans mor, 400km væk fra min familie og hans far.
Jeg går med til det og får overtalt mine forældre til at det er okay selvom jeg kun var 17, jeg bliver forflyttet på mit arbejde og det hele, han flytter den 1 december og da jeg først kan bliver overflyttet fra den 1 februar bliver jeg hjemme indtil, men er deroppe i en ferie i starten af december i en uges tid og møder hele hans familie, hvor han ændre sig og bliver endnu mere ligeglad med mig og kommer med nedladende og spydige kommentarer konstant. Vi bliver Rigtig meget uvenner og jeg tager hjem med toget på 4,5 times rejsetid.
Jeg kommer så tilbage til nytår da vi Skal fejre det sammen og vi har savnet hinanden og alt er godt, troede jeg.
Den 22 januar efter han har været utrolig underlig vælger han at gå fra mig over Snapchat.
Hele min verden bryder sammen og jeg kan slet ikke holde det ud, og samtidig starter helvede løs kort efter.
Der går ikke lang tid og han kontakter mig fordi han mener jeg har udstillet ham på min Instagram med teksten “du kan ikke lærer en mand at behandle dig ordenligt, men du kan vælge at finde en mand som gør” til et billede af mig selv, og han går fuldstændig amok og lægger meget vægt på at det er ham der er gået fra mig så jeg skulle ikke skrive sådan nogle løgne, jeg undskylder og siger millioner gange det ikke skulle fremstå som noget ondt mod ham.
Og så starter det hele, han begynder at true med billeder og videoer han har af mig, nogle jeg har sendt andre jeg ikke engang vidste eksisterede.
Og dette er starten på en 9 måneders tur gennem psykisk helvede, i disse 9 måneder kontakter han mig on and off med disse billeder og jeg er så dum at låne ham penge, og hver gang jeg spørg efter mine penge truer han igen.
Jeg vælger så omkring juli at give ham en chance til, fordi jeg er så manipuleret ind til at tro han har ændret sig, men kort efter begynder reglerne igen, i denne periode ser vi kun hinanden 1 gang fordi han er flyttet til udlandet for at arbejde.
Men han kontrollere mit liv, og han skal hele tiden kunne se hvor jeg er på mit snapkort, præcis som dengang vi var sammen, og hvis jeg ikke svarer er det fordi jeg er sammen med andre osv. en kopi af vores gamle forhold.
Jeg er En dag sammen med en veninde og han går fuldstændig amok, og begynder igen med disse billeder og min veninde siger at nu er det nok, og at jeg skal kontakte politiet, som jeg gør for første gang efter 7-8 måneder.
Men jeg får absolut ingen hjælp, igennem disse 1-2 måneder med kontakt til politiet og flere samtaler får jeg absolut Intet ud af det, og de fortsætter med at sige de ingenting kan gøre. Jeg har flere gange sagt at jeg ville melde ham og at jeg var i dialog med politiet osv. men han var så ligeglad.
Men hvor skal jeg så søge hjælp? Jeg kontakter derfor hans mor imod hans trussel omkring at hvis jeg gjorde det, så vil de billeder blive sendt ud til alle inklusiv mit arbejde, hans mor er meget skuffet og ringer til ham efter, hvor han så siger han har slettet billederne og han ikke vil kontakte mig igen.
Men kan jeg stole på dette? Har ikke hørt fra ham omkring 1 måned nu, men hver eneste dag frygter jeg. Han kontaktede mig dagen efter hans samtale med hans mor hvor han skrev “lærer du aldrig at bruge dit hovede” men ellers ikke mere da han er blokeret alle steder.
Er der ingenting at gøre? Kan det være rigtigt at politiet ikke engang kan gøre noget? Det er videoer af mig under 18, videoer hvor jeg blandt andet giver ham oral sex, uden jeg vidste at dette fandt sted? Videoer af mig nøgen hvor jeg sover? Billeder af mig nøgen mens jeg sover, og billeder af mig nøgen jeg selv har sendt, og meget mere. Kan det passe det ikke er ulovligt?
Og nu har jeg konstant mareridt og jeg kan ikke sove i min seng uden at få det dårligt, fordi jeg ved han har lagt i den seng og har derfor solgt min seng og sover på en madras. Jeg er flyttet Til en by på Fyn for at undgå at støde ind i ham, jeg er konstant bange for at møde ham eller han kontakter mig, og jeg kan få nogle slemme angstanfald af bare at tænke på det.
Hvad skal jeg stille op? Jeg har så meget lyst til at hjælpe andre der også står i denne situation med hævnporno, men hvordan når jeg selv først og fremmest har brug for hjælp.
Hilsen en meget bange og frustreret og håbløs pige

Svar
Kære pige på 18 år
Mange tak for dit brev og for din fine forklaring af, hvad der er sket undervejs i dit tidligere forhold, som desværre stadig spøger.
Det lyder som om, at jeres forhold hurtigt eskalerede til at være meget usundt - her tænker jeg specielt på, at han var meget jaloux, at han kontrollerede hvem du måtte se hvornår, og at han isolerede dig fra dine veninder og din familie. Det er rigtig flot, at du siden juli har holdt fast i, at I ikke skal være sammen. Jeg kan godt forstå, at det forhold har være psykisk hårdt for dig at være i, og det er derfor helt naturligt, at du har følt, at du har været igennem et følelsesmæssigt helvede - for det lyder bestemt også som om, at du har det.
Du har allerede nu gjort mange gode ting som viser et stærkt ønske fra din side om at komme ud af dit psykiske helvede:
- Du har blokeret ham
- Du har skrevet på Instagram, at du fortjener en mand, som behandler dig ordentlig
- Du har kontaktet politiet
- Du har flyttet bopæl, for at beskytte dig selv
- Du har sagt fra overfor for ham
Det er utrolig flot, at du har gjort alle disse ting, og de er alle med til at ændre den situation, som du nu er i. Det er en proces, som måske kommer til at trække lidt ud, men du er godt på vej væk og på vej til et bedre sted, hvor du kan prioritere dig selv.
Nu står du i den situation, at han både truer med hævnporno og at han stalker dig. Der er to andre organisationer, som er specialister i hvert emne, og jeg vil derfor råde dig til at kontakte dem.
danskstalkingcenter.dk kan rådgive om hvordan du skal håndtere hans konstante henvendelser og din nervøsitet for, at han pludselig dukker op. De kan også rådgive dig i at dokumentere stalkingen, i tilfælde af at det skal bruges af politiet.
redbarnet.dk/sletdet kan både rådgive om det følelsesmæssige og juridiske omkring deling af nøgenbilleder mod ens vilje.
Foruden, at jeg håber du tager kontakt til disse to organisationer, håber jeg også, at du deler alt dette med enten dine forældre eller en god veninde, da det er utrolig meget at gå med alene.
Jeg ønsker dig en masse styrke til næste del af den proces du er igennem.
Med venlig hilsen
Christine