03/11/2019
Voldsom overfor utro kæreste
Hej. Jeg er en dreng på 18 år, som har haft en kæreste igennem snart 3 år. I løbet af de sidste år, har min kæreste været mig utro et par gange, hvilket har gjort mig meget jaloux. Det har resulteret i, at jeg reagerer meget voldsomt hvis jeg ser hende snakke med drenge, specielt i byen. Jeg har de sidste gange råbt ad hende, og snakket rigtigt grimt. Det er endt ud i, at jeg har taget fat i hende og skubbet hende. Jeg er meget pinlig over dette, men jeg har lovet hende at gøre noget ved det. Jeg håber I har nogle råd til hvordan jeg kan reagere på en ordentligt måde. Mvh

Svar
Kære dreng på 18 år.
Tak for dit brev, og jeg synes det er utrolig flot af dig at du skriver til os fordi du vil ændre din adfærd overfor din kæreste.
Jeg har stor forståelse for at du er blevet jaloux og sikkert også ked af det og usikker da din kæreste var dig utro.
Samtidig tænker jeg på om du og din kæreste har talt om hvad der var grunden til at hun var dig utro. Og om det er noget hun tænker hun aldrig vil gøre igen. Og meget vigtigt har du tilgivet hende ?
For hvis du har tilgivet hende, så er det også vigtigt at stole på hende.
Jeg tænker at du måske ikke har tilgivet hende og egentlig ikke stoler på hende. Og det ikke at stole på sin kæreste kan gøre en person usikker og også jaloux.
Jeg tænker også på hvad du og din kæreste sammen kan gøre for at der ikke opstår situationer hvor du bliver usikker. Kan I aftale at du bliver præsenteret som kærest, når din kæreste taler med andre drenge. Kan I aftale at din kæreste snakker med drenge som I begge kender. Kan I aftale at du godt må komme hen og snakke med.
Ikke for at du skal kontrollere hende, men for at undgå dårlige situationer.
Og jeg tænker også at hvis du fortsat vil være kæreste med din kæreste, så må du arbejde på at stole på hende.
Jeg tænker også at du kan skrive til vores chat og tale mere om hvordan du kan undgå at blive jaloux. Og om hvad din kæreste og du kan gøre for at jeres forhold bliver sundt og godt.
Og så tænker jeg på om du har nogle som du kan tale med ? Din far, en god ven, en ældre bror eller fætter.
Måske har din kommune en ungdomsrådgivning, hvor du kan få mulighed for at tale med en person.
Jeg håber at du kan bruge mine tanker. Og igen vil jeg skrive at du er mega sej at du vil arbejde med din adfærd og ikke har lyst til at være voldsom overfor din kæreste.
Mange tanker Herdis