04/11/2019
jeg frygter hans reaktion
Hej,
Jeg har været sammen med min kæreste i ca. halvandet år efter vi havde haft en pause på et års tid. Vores første forhold sluttede fordi jeg ikke følte jeg havde mig selv med i forholdet længere, idet der var så mange begrænsninger på mine behov og hvad jeg havde lyst til. Da vi fandt sammen igen, følte jeg han havde ændret sig og ikke sætte de samme rammer for mig længere. Vi havde det så sjovt og godt sammen og jeg faldt virkelig hurtigt for ham igen. Men så kom hans gamle jeg tilbage og jeg kunne mærke (og mærker stadig) at han bliver kontrollerende igen. Nu føler jeg at vi lever i en osteklokke sammen og ikke har noget socialt udover hinanden. Det bunder i at jeg skal tage mig sammen hver gang der er et arrangement jeg gerne vil med til at fortælle ham det, da jeg frygter hans reaktion og ikke orker overtale ham til at jeg skal med. Derudover ser jeg mine veninder i smug, uden han ved det, da han ikke synes jeg skal det. Yderligere vil han være i kontakt med hele døgnet når vi ikke er sammen, og han vil kun skrive på Snapchat, da han så kan se hvor jeg er osv. Jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere det hele eller hvad jeg skal gøre.. Jeg håber i kan hjælpe.

Svar
Kære pige på 20,
Tak for dit brev hvori du fint beskriver din situation med din kæreste, samt din frustration og afmagt i den usunde relation du er i. Jeg kan ikke fortælle dig hvad du skal gøre, jeg vil derimod opfordre dig til at lytte til din indre uro. Du har nemlig selv svaret på hvad du skal gøre inderst inde.
Du lægger ud med at skrive at du følte han havde ændret sig og han ikke satte de samme rammer for dig længere. Her får jeg lyst til at spørge dig hvilke rammer du selv ønsker at sætte? Der er nemlig ingen andre mennesker der har retten til at bestemme over os, hvem vi ser og hvad vi laver. Det er noget du selv skal sætte rammerne for.
Og det lyder som om at det er noget du godt kan og har gjort det før, i forbindelse med jeres første brud. Så hvad var anderledes fra dengang og så til i dag? Hvad afholder dig fra at gå denne gang?
Det lyder yderst ubehageligt at gå rundt og frygte en reaktion fra ham, hver gang du har et arrangement du vil med til. Nu skriver du ikke noget om hvordan han reagerer og det kunne måske være gavnligt for dig at få talt om det. Som du selv skriver, har du gået rundt i en osteklokke og måske du kunne få hovedet op over overfladen, ved lige at få vendt det hele i en chat, hvor du kan få noget støtte til klarhed.
Du er velkommen til at skrive ind, der sidder dygtige rådgivere hver dag ml 16-19 (hverdage).
Afslutningsvis får jeg lyst til at spørge dig om det er sådan et forhold du ønsker at have? Et forhold hvor du begrænser dig selv i det daglige og ser dine veninder i smug af frygt for hvad han siger.
De bedste hilsner
Nita