05/11/2019
Kunne han gøre det igen?
Hejsa
Ved godt jeg nok er for gammel til det her felt, men nu skriver jeg alligevel.
Jeg har været sammen med min kæreste siden februar i år. Vi har det helt skønt og dejligt sammen. Vi taler godt sammen og nyder hinanden.
Han har et par gange drukket for meget og det har medført, at jeg har slået fast overfor ham, at det gider jeg ikke.
Min far var alkoholiker, så det har der været rigeligt af i mit liv.
Det har betydet, at min kæreste har lyttet til mig og kun drukket i passende mængder. I sidste weekend var han dog lidt rigeligt fuld og jeg fik ham i seng efter han havde været lidt dum at høre på.
Senere den aften erfarede jeg - Fordi jeg tjekkede hans telefon (Ikke noget jeg har gjort før) Fandt en samtale på messenger med hans tidligere kæreste fra december 18, hvor hun har skrevet, at hun ikke vil se ham mere, da han har slået hende med knytnæve.
Jeg var da lige ved at falde ned af sofaen. Det kunne jeg slet ikke forestille mig, han kunne finde på. Jeg blev ked af det på hendes vegne og så kom tanken - Kunne han gøre det igen? Jeg har på intet tidspunkt i de 8/9 måneder vi har kendt hinanden følt mig truet eller noget.
Tværtimod føler jeg mig elsket, set og respekteret. Så nu tænker jeg - Kan det ske for mig? Skal jeg konfrontere ham med min viden? Eller?

Svar
Kære du
Tak fordi du skriver ind til os trods din alder. Det virker til at du er rigtig glad for din kæreste og dejligt at i taler godt sammen. Det er godt at du har delt din historie med din kæreste, så han kan forstå din bekymring for hans forbrug af alkohol. Du siger at han har forsøgt at drikke i passende mængder, men at han alligevel drak sig rigeligt fuld sidste weekend. Du nævner også at du har slået fast overfor ham, at det gider du ikke. Så her bliver jeg nysgerrig; hvad er det lige præcis du ikke gider? Alkohol i det hele taget eller den adfærd han har når han er fuld? Hvis du vælger at tage snakken med ham igen, kan du gøre dig nogle overvejelser om hvilket slags forhold du ønsker. Jeg kan godt forstå at du er blevet forbavset over den samtale med hans tidligere kæreste og at det nu har sat nogle tanker igang hos dig. Du skriver at du føler dig respekteret og at i generelt har det godt sammen. Men jeg tænker også at der er en årsag til at du skriver herind og jeg synes du skal mærke efter i dig selv. Du spørger om det kan ske for dig og det kan jeg desværre ikke svare dig på. Du spørger også om du skal konfrontere ham med din viden, hvilket jeg heller ikke kan svare dig på. Jeg vil råde dig til at mærke efter i dig selv. Du fortæller at din far var alkoholiker og det har du haft rigeligt af i dit liv. Dét i sig selv kan jo give en masse traumer, har du selv nogensinde fået hjælp ifm. at være vokset op med en alkoholiker? Jeg vil gøre dig opmærksom på at du har mulighed for at søge hjælp hos en terapeut.
De bedste hilsner fra Julie