07/11/2019
Mange ting der fylder
hej jeg bor sammen med min mor papafar og bror og min bror har selvmords tanker og truer min mor med at han vil slå sig selv ihjel og nogle gange er hun kommet ind på mit værelse og sagt at hun ønsker at hun kunne sætte ham på psykopatisk afdeling. og ik nok med det er jeg begyndt at få mega bedladene kommentar fra min pap far. min bedste veninde har løget over for mig i 2 uger. og min bedste ven har fået følser for mig. jeg ville ønske at det jeg skrev var løgn men desværre

Svar
Kære pige på 14 år.
Tak for dit brev, det er godt du skriver for der er mange ting i dit liv som du skal forholde dig til.
Det kan være rigtig svært at have en bror der har det så svært at han tænker på at slå sig selv ihjel, og det er jo heller ikke nemt for dig, at din mor taler med dig om det.
Og når din papfar er begyndt at tale nedladende til dig, det er ikke i orden. Kan du mon tale med din mor om det, og måske I kan tage en snak om at der ikke er i orden at tale nedladende til nogen, heller ikke selv om den voksne måske er presset, så skal det ikke gå ud over dig.
Og så det med venner, det er rigtig svært når der også er problemer der.
Jeg tænker forskellige ting. Måske kan du tale med din mor om at I som familie kan få hjælp med de vanskeligheder der er i familien. Socialforvaltningen kan hjælpe til at I kan få samtaler, der måske kan lette jeres problemer. Og måske skal din bror have hjælp, når han har det så svært.
Og jeg tænker at du kan skrive til www.girltalk.dk, der er rigtig gode at skrive med når der er problemer med venner.
Mange hilsner til dig
Herdis