19/11/2019
Mine forældre tager mig ikke alvorligt
Hej...
Har på det seneste oplevet at mine forældre gået imod mig. Jeg prøver at sige at jeg har det svært, men så påstår de bare at jeg er teenager. Jeg prøver hele tiden at forklarer dem at jeg har selvmordstanker, men de putter bare en gammel ting op og siger at jeg overreagere.
For lidt tid siden fik jeg dem endelig til at snakke med skolepsykologen, men hun gav mig bare en IQ test og sagde at intet var galt. Det er meget hårdt at håndtere det hele når de ikke tager mig seriøs...
Og på det seneste har jeg følt mig meget som en dreng... Men tør ikke fortælle dem det.
De råber sikkert af mig og skælder mig ud.
Hvad kan jeg gøre og hvad er der galt med mig/dem.

Svar
Kære dreng på 13 år
Tak for dit brev. Det er det godt, at du skriver til os.
Jeg kan godt forstå det er svært ikke at blive taget alvorligt af dine forældre, men det er vigtigt for mig, at sige til dig at selvmord absolut ikke er vejen ud af dine problemer.
Det er lidt svært ud fra dit brev helt at læse, hvad du tumler med af problemer, men at du i hvert fald ikke føler, at hverken dine forældre eller skolepsykologen tager dig alvorligt. Har du mon en anden voksen omkring dig du er tryg ved? Måske en god lærer, en moster/faster/onkel eller anden i din familie?
Det er en svær følelse ikke at blive taget seriøst – men vi vil gerne tage dig seriøst. Da det som sagt er svært for mig at læse, hvad du har af problemer vil jeg anbefale dig, at du skriver til os på vores chat som er åben mandag til fredag 16-19. Det er helt anonymt, men så får du mulighed for at uddybe, hvad du har af problemer, og vi kan derfor bedre hjælpe dig videre.
Kærlig hilsen
Martin