21/11/2019
Psykisk og fysisk vold i parforhold
Det fortsætter..
Jeg har været sammen med samme mand i 3 år, det gik egentlig godt i starten. Men pludselig tog tingene en alvorlig drejning. Han tog på druk, ignorerede mig og kom først hjem efter 24 timer. Han er syg, diabetes 1. Jeg anede ingenting når han tog på druk, han svarede ikke, hverken opkald eller sms’er. Jeg var ikke existerende i hans verden når han drak.. dette kunne sagtens ske flere gange på en uge..
- efter noget tid fik jeg nok, gik fra ham.. men en besked og jeg var fanget i hans spindelvæv igen. Han lovede ikke at gøre det mere, han lovede at stoppe med at tage på druk og ignorere mig. Det havde stået på i et år. Alt går fint, et par måneder også er vi tilbage hvor vi slap. Nu blev tingene bare meget grimmere.. når han kom hjem fra druk, skulle han altid fortælle mig hvor tyk jeg er (63 kilo, 170 høj), hvor ulækker jeg var, at han havde lyst til at spytte mig i hovedet, jeg var bare en billig luder.. dette stod på i et år.. jeg prøver igen at flytte, men igen fanger han mig når jeg er mest ulykkelig og ensom også sidder jeg igen fast i hans spindelvæv.
Den samme sætning som går igen, “jeg lover at stoppe med at være sådan nu” men jeg ved jo godt inderst inde at intet ændre sig.. men så går det godt i meget lang tid, men ligepludselig står vi i samme situation igen, samme skældsord, men nu også med vold indblandet.. jeg bliver trukket i håret, kastet med på gulvet, lagt ned på spisesbordet mens jeg kigger ham i øjenene med tårene der triller og spørg om han ikke er sød at stoppe.. men det stoppede ikke i sekundet, jeg var så bange og frustreret og nok også i en form for chok.. han ville have mig ud af vores fælles hus vi boede i.. alt dette for så at gå igen.. ligesom om han lige skulle markere sig.. jeg flyttede igen.. men han lod mig ikke være, skrev hele tiden han var ked af det og at han elskede mig og ville gave mig hjem igen.. jeg faldt for det igen... nu sidder jeg her og vil aller helst bare gerne have fred, væk fra alt det her.. men hvordan gør man det når man elsker en person? Hvorfor tillader man sig selv alt den smerte? Jeg føler mig så træt på psykisk men også fysisk. Alt er efter hvilke behov han har.. jeg flyttede en time væk fra alt jeg havde og nu står jeg her og kun har ham.. jeg høre dagligt på jeg ikke er god nok, alt jeg gør er forkert, jeg er grim, usexet, forfærdelig og jeg kunne blive ved.. jeg går hele tiden med håbet om at alting bliver bedre, men hvordan får man vendt den om til at det jo aldrig bliver bedre? Jeg føler jeg går på liste fødder for ikke at optrappe en diskussion som udviklet sig ubehageligt. Jeg har sat alle mine behov til side i håb om at det ville ændre det hele.. jeg har fravalgt mange mennesker i mit liv fordi han var utilfreds. Jeg har kun min mor tilbage.. alle siger jeg skal komme væk, men hvordan? Det er jo slet ikke så nemt, hvad så næste gang han fanger mig når jeg er ensom og ulykkelig? Jeg har virkelig brug for at vide om dette er psykisk vold.. jeg ved godt jeg har været udsat for fysisk. Men er det mig som er forkert? Er det egentlig min skyld? Får jeg ikke bare det jeg har fortjent?

Svar
Hej 23 årige pige.
Det du beskriver lyder utrolig hårdt. Både med de bekymringer du har for ham i forhold til hans sygdom og tavshed på sine drukture, og det du beskriver med at han taler grimt om din krop, kalder dig grimme ting og vil spytte dig i hovedet.
Han lyder også meget manipulerende, med den måde han bagefter undskylder, og lover dig guld og grønne skove.
Det er helt normalt, at en manipulerende partner vil forsøge at isolere sin kæreste fra venner og familie. Det er nemmere at holde på én, der ikke har andet, og "få dem tilbage i sit net", som du selv kalder det.
Det lyder som en situation, der bliver ved med at eskalere, og blive mere og mere alvorlig - og til dit spørgsmål, om du har fortjent det, må jeg svare nej, det her er ikke noget du på nogen tænkelige måder har fortjent.
Mit råd til dig vil være at forlade ham, en gang for alle. Få kontakt til dine veninder igen, tal med dem og din mor om dette, og søg støtte i dem. Fortæl dem, at når du er ensom og ulykkelig, så er det rigtig svært for dig at stå stærkt i dig selv, og lav en aftale med dem om, at du kan tale med dem om det, så de kan støtte dig og hjælpe dig i situationen, så du ikke bliver fristet til at gå tilbage til ham.
Da det har stået på over så mange år, synes jeg også at du skal søge noget mere hjælp, så du får nogle helt konkrete redskaber til, når det bliver svært.
Jeg vil anbefale dig at kontakte www.LOKK.dk, som både er et krisecenter, men som også tilbyder rådgivning til voksne kvinder i din situation. På den måde kan du få nogle helt konkrete værktøjer, til når han skriver igen og vil have dig tilbage. Det er også vigtigt at du får bearbejdet det du har været igennem med ham, så du kan komme styrket ud på den anden side, og få det fantastiske liv du fortjener.
Det han gør, er både psykisk og fysisk vold, og begge dele har det med at eskalere over tid. Derfor håber jeg at du vil kontakte LOKK, og få den helt konkrete vejledning du har brug for.
Du kan ringe til dem på 70203082
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
Kærlig hilsen
Caroline