08/01/2020
Han fik mig til at føle at jeg ikke var god nok
hej, jeg er en pige på de 16 år, snart 17.
jeg er lige kommet ud i forhold med denne her fyr, han havde fuldstændig kontrol over mit liv som f.eks. hvem mine venner var, jeg måtte ik snakke med andre drenge eller om andre drenge, skulle sender billeder af hvem jeg var sammen med. Han styrede det hele, alt hvad jeg sagde eller gjorde, hvis jeg nu havde en anden holdning end hvad han syntes var jeg bare dum eller idiot. Han skulle altid se ned på mig, og ædelægge mig langsomt. Han fik mig til at føle at jeg ikke var god nok, at jeg ik duede til noget, og at jeg bare var grim
Men han havde selvføligelig også gode dage, gode dage hvor han ga mig komplimenter, var sød, og kærlig.
Når han var sammen med sine venner, blev jeg også set ned på. Han skulle altid tale ned til mig, og hans venner grinte bare af det, for de vidste jo ik hvad der forgik.
Min veninde hev fat i mig og spurgte om mig og hans forhold fungerede. Jeg sagde jo bare ja, for det fungerede jo for mig. Eller, det troede jeg.
Nogen gange hvis jeg faldt i søvn før ham havde han taget min telefon, kiggede gamle beskeder igennem, taget screenshots, endda beskeder med mine forældre. Han havde ogs kigget hele min kamerarulle igennem, for at se hvad jeg havde der.
jeg var fler gange blevet beskyldt for utroskab og meget andet, men jeg havde aldrig været utro.
mig og ham havde været sammen i et år, og min familie begyndte at ku mærke de mistede mere og mere af min personlighed.
mig og ham slog op for tre uger siden, og jeg er stadig ligeså ked af det. jeg føler ik mit liv hænger sammen mer, jeg føler mig tom uden ham og jeg føler ik jeg er noget mer. han har fuldstændig ødelagt glæden for mig, og glæden ved at elske. Jeg føler ik jeg ka noget uden ham, og jeg prøver endda stadig at få ham tilbage, for det er jo ham jeg elsker. Det er jo ham jeg vil ha.
jeg har også flere gange fået at vide af ham at jeg ikke ar særlig pæn uden makeup, at han kun vil mig for krop og meget andet. men så 10 minutter efter elskede han mig, sagde han ihverfald.
han har flere gange også svinet mig til i en halv time i streg, uden jeg havde gjort noget forkert. mens hvis jeg gjorde noget forkert, truede han med at slå op. Bare generelt trusler om mine venner eller andet.
jeg ved virkelig ik hva jeg ska gøre af mig selv mer, virkelig hjælp.

Svar
Kære du
Tak for din lange og gode beskrivelse af dit tidligere forhold. Det du beskriver, lyder som en hård tid, som desværre er gået meget ud over din tro på dig selv, men også din tro på et fremtidig forhold. Du beskriver rigtig fint dine mange oplevelser med din ekskæreste, som har ledt frem til dit brud med ham.
Du lyder som en meget reflekteret pige, og det at du allerede kan se og beskrive de problemer, som I havde i jeres forhold, vidner om at du har en styrke, som jeg tror på kan hjælpe dig videre. Jeg håber, at du hver gang du tvivler på jeres brud, vil tage dette brev frem og læse det igennem, og blive mindet om hvad forholdet gjorde ved dig.
Jeg tænker på, om du har gode veninder, familie eller andre, der er tæt på dig, som du kan snakke med det om? Som du kan ringe til, når du får lyst til at ringe til ham? Som kan tale dig fra at sende en sms til ham en sen aften? Nogen som kan holde om dig og trøste dig når savnet kommer?
Du beskriver selv et forhold, der har slidt dig op, men det forhold rummede også en til tider rigtig dejlig kæreste, gode dage, at blive elsket og passet på og frem for alt rummede det en fantastisk drøm, som du bliver nødt til at give slip på, for at passe på dig selv. Det gør ondt, men var nødvendigt, og det må du gerne savne og sørge over. Det er en del af den helingsproces, du skal igennem.
Jeg tænker derfor, at det vigtigste du kan gøre, er at få hjælp til at bearbejde de negative oplevelser, du har haft med din kæreste. Få hjælp til at finde troen på dig selv igen og opdage, at der er andre skønne forhold, der venter på dig ude i fremtiden, når du er parat og har lyst. Du fortjener at være glad! Derfor tænker jeg, at en mulighed kunne være, at du opsøger egen læge, som kan henvise dig til en psykolog. Du kan også selv kontakte en terapeut?
Du er også meget velkommen til at ringe ind til os og få en snak med vores professionelle rådgiver, sammen kan I finde ud af, hvordan du hjælpes bedst. Vores tlf. nummer er 2067 0506.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Venlig hilsen
Kirstine