05/01/2019
Min søster og hendes mand slår sine børn
Hej.. Jeg vil høre hvad kan jeg gøre når jeg ved at min søster og hendes mand slå sine børn. De bor i Australie, men er i Danmark forøjeblikket, de tage hjem her den 10 januar. Jeg har i dag oplevet at min søsters mand slå mine niece og nevø. Og dette stoppede jeg i dag. Jeg har undersøgt at det er også ulovetligt i Australien, så hvad kan jeg gøre..

Svar
Kære kvinde på 41 år. Tak for dit brev og hvor er det godt at du er opmærksom på de børn der er i din familie. Det er flot af dig. Var de bosat i Danmark var sagen meget klar, da vi har en underretningspligt. Om der findes en sådan i Australien, det ved jeg simpelthen ikke. Mit bedste råd til dig er at tage en snak med din søster og svoger og tale med dem om grunden til at fysisk afstraffelse er forbudt. Nemlig at børn ikke har godt at at blive slået. Det kan få konsekvenser i forhold til deres indlæring i skole, deres tro på og tillid til andre mennesker. Og deres følelse af selvværd, at de kan komme til at føle sig uden værdi, fordi hvis de mennesker der elsker mig højest, slår mig, så må det være fordi jeg ikke er noget værd. Måske du kan gå ind på vores hjemmeside, Børns Vilkårs og Børnerådets hjemmesider, der kan der læses rigtig meget om de skadelige konsekvenser det kan have. Og så er der jo en grund til at det er forbudt at slå børn i Danmark, det er jo ikke bare pjat at det er lavet en lov, der forbyder det. Jeg håber at du nå at få nogle snakke med familien.
Mange hilsner
Herdis