26/01/2020
Blive ved med at se ham eller lade være med at se ham?
Engang var vi nåd til at gå til rigtigt mange møder fordi min far drak rigtigt mange øl det endte med at min store søster ikke ville se min far mere men jeg ville stadigvæk.
Men han måtte bare ikke drikke øl når han var sammen med mig. Ind til videre har han holdt hans løfte men af en eller anden grund bliver min far hurtigere gammel og nu er det ikke altid så rart at være sammen med mig, da vi lavede den der aftale med at han ikke måtte drikke øl lavede vi også denne her aftale at det var mig der skulle bestemme om hvordan jeg havnede det med at se ham, så nu står jeg og skal bestemme om hvordan det er om JEG vil se ham eller ej. Men jeg vil heller ikke gøre ham ked af det. Og nu har jo glemt at sige at min far han abejder som skovstensfejer men ikke kun et sted tre steder for han skal betale hans gel af Og han ryger. Så han abejder jo så hårdt og ryger så han bliver hurtigere gammel, men han fik jo gelen da han var yngre så jeg syntes ik det er fair og jeg tror jeg vil savne ham men vis jeg ikke er glad når jeg er sammen med ham så er det jo et problem.
Og nej at se ham mindre end jeg gør er ikke en mulighed problemet er jo også at JEG skal træffe sådan her et valg og at se ham mindre end jeg gør vil bare gøre ham ked af det.
Hvad skal jeg gøre blive ved med at se ham eller lade være med at se ham?

Svar
Kære du,
Det er et svært valg, som du står overfor. Det er aldrig let at vælge sine forældre til eller fra - heller ikke selvom at dukan mærke, at du bliver ked af det. Det er forståeligt, at du føler et stort pres over at skulle træffe valget om, om du har lyst til at se din far. Har du delt nogle af dine tanker med din mor eller storesøster? Måske det kunne hjælpe dig, at snakke valget igennem med nogen, som kender både dig og din far rigtig godt.
Her på Bryd Tavsheden rådgiver vi børn og unge, som er udsat for vold, og det lyder (heldigvis) som om, at det ikke er noget du oplever. Derfor synes jeg, at du skal tage kontakt til børnetelefonen (www.bornetelefonen.dk/faa-hjaelp/), hvor de er virkelig gode til at støtte og rådgive om bl.a. svære valg og forhold til forældre. De har både en chat og en brevkasse, og du kan ringe til dem.
Jeg håber, at du har mod på at kontakte børnetelefonen, og jeg ønsker dig alt det bedste i en svær tid.
Mange hilsner
Sofie