11/08/2018
Jeg gav min kæreste en lussing
Jeg gav min kæreste en lussing. Hvordan sørger jeg for at fjerne den adfærd nu? Min kæreste og jeg har været sammen i 8 måneder, og har været i det lykkeligste parforhold vi begge to endnu har oplevet. Vi har begge gentagne gange fortalt hinanden at dette har været det nemmeste og rareste forhold nogen af os har været i. Vi var til fest i hendes lejlighed i lørdags, var temmelig fulde, og da jeg skulle skifte musik på hendes telefon så jeg at der lå beskeder imellem hende og hendes ekskæreste på telefonen. Jeg gik ind og læste alle beskederne, som var skrevet dagen før. De havde \\"sextet\\" med hinanden, og min kæreste prøvede at aftale at mødes med ham. Nogle af beskederne var skrevet imens at min kæreste og jeg talte i telefon sammen, hvilket gjorde mig mere såret end jeg nogensinde har været før. Jeg lagde hendes telefon og begyndte at tage mine ting fra hendes værelse og gik ud af døren, da hun løb efter mig og spurgte hvad der var galt, og sagde at jeg ikke måtte gå. Jeg råbte så ad hende \\"Hvad f**** har du gang I?\\" og \\"Hvem er [ekskærestens navn]?\\" og viste hende de beskeder jeg havde set. Hun sagde kun at det var en hun havde været sammen med før og at hun ikke ville se beskederne jeg viste hende. Dér gik et eller andet galt for mig, og jeg gav hende en lussing på kinden. Jeg har aldrig, og jeg mener aldrig, været voldelig overfor nogen eller noget i mit liv. Jeg er blevet slået på og har været udsat for vold i byen for nogle år tilbage, men jeg har aldrig selv slået igen. Det gjorde bare så ondt, og mit hjerte hamrede hårdere og hurtigere end jeg nogensinde har oplevet før. Nu er jeg blevet nervøs for min egen opførsel, for jeg ved hvor forkert det var at give hende den lussing. Det var forkert. Slet og ret. Nu ved jeg bare ikke hvad jeg skal gøre for at fjerne denne opførsel fra mig, så at jeg aldrig kommer til at gøre det igen. Jeg slog min kæreste, jeg fortryder det mere end noget andet. Hvad gør jeg nu?

Svar
Hej unge mand på 24, Tak for dit brev. Jeg tænker du allerede er rigtig godt på vej i forhold til din adfærd, når du selv åbent erkender, at det var helt forkert at stikke en lussing. Når du aldrig har gjort det før, er det jo ikke en dårlig vane eller almindelig opførsel fra din side. Du har oplevet en side af dig selv, som du ikke har kendt eller troede, du overhovedet besad. Det kan ske for alle, når man oplever at blive presset ud over sine grænser. Det vigtige er at læge af dette - nemlig, at du kan presses til det yderste, og at du er opmærksom på, hvornår du kan mærke raseriet, frustrationen eller andre stærke følelser, som kommer op, når man virkelig bliver presset. I sådanne situationer, skal du vælge at gå for dig selv til du er kølet ned igen i stedet for direkte at konfrontere årsagen eller personen, mens du er så oprevet. Det kommer der sjældent noget godt eller konstruktivt ud af. Nu skriver du jo ikke noget om, hvorvidt du og din kæreste delte hvad som helst - herunder havde fri adgang til hinandens telefoner, beskeder, Messenger og hvad man ellers har på sin telefon. Måske kunne det også være en god idé fremadrettet i et forhold at aftale, hvad man har adgang til, og hvad man skal respektere som privatlivets fred. Jeg tænker, at de fleste vil kunne forstå din vrede og fristration over at se disse beskeder på din kærestes telefon. Det vil man normalt ikke forvente ske i et velfungerende parforhold. Din kæreste er ansvarlig for at disse beskeder overhovedet har fundet sted - dit ansvar går på, at du - måske uden at have fået lov - har snaget i hendes personlige beskeder og på hvordan du reagerede, på de informationer, du på denne måde kom i besiddelse af. Så hvis I skal fortsætte som kærester, vil jeg foreslå, at I får en lang og dyb samtale om, hvordan Jeres forhold skal være fremadrettet og hvordan I kan have tillid til hinanden - herunder hvad man gør og IKKE gør i et parforhold.
De varmeste hilsner
Anne