24/01/2019
Nogle gange er det svært at se de svære ting i øjnene
Nogle gange er det svært at se de svære ting i øjnene. Jeg har været udsat for kærestevold igennem 2 år, men jeg var alt for forelsket i ham til at sige fra, han var vildt manipulerende så han fik det vendt til at det var min egen skyld hvis jeg fik en flad eller to når han var fuld, eller nogle meget modbydelig ord med på vejen. Han kaldte mig ofte en taber, bums, luder, sæk og ikke mindst et en kælling uden nogen som helst venner. Jeg fik mig mandet nok op til at slutte forholdet, eftersom dette gik sletter ikke, idag har jeg stadig mærker efter hvor han har taget fat mig og dette er 9 måneder siden i dag. Jeg er træt af at skulle bærer rundt på denne følelse at jeg ikke er god nok, bare fordi han skulle ødelægge mig, jeg er et uskyldigt ungt menneske. Det har været svært at se ham efter, men jeg kan mærke jeg har fået det en del bedre, eftersom jeg måtte ikke tage i byen med mine veninder, eller bare tage ud at spise med min familie fordi det gad han ikke at have. Alt det han ikke ville have jeg skulle gøre, er alt det jeg prøver at opnå at jeg skal huske at jeg skal gøre nu, fordi jeg er en fri fugl og skal aldrig nogensinde tilbage til sådan et menneske igen. Det mest trælse er nok helt klart, jeg har angst for at være sammen med fulde mennesker, eftersom jeg aner ikke hvad de kunne finde på at gøre ved mig. Jeg er overe ham, men kommer aldrig over det han gjorde i mod mig. I sådan en tid her hvor det er svært, er det super skønt at have en masse gode veninder, som holder af en. TIDEN LÆGER ALLE SÅR...

Svar
Kære pige på 18 år. Tak for dit brev, det er en meget fin og præcis beskrivelse af et voldeligt forhold. Både den psykiske vold med forbud, regler og manipulation. Og den fysiske vold hvor du er blevet slået. Det er dejligt at læse at du er kommet ud af det forhold, det er stærkt af dig at du ikke er der længere. Og at du er utryg nær personer der er fulde, det tænker jeg handler om at du passer på dig selv, og det er godt at du kan passe på dig selv. Og jeg tænker også at den frygt kan ændre sig, du udvikler dig hele tiden og fjerner dig fra de oplevelser som du havde. Jeg ved ikke om du har haft nogen at tale med da du gik fra forholdet. Så jeg vil skrive til dig at du har mulighed for at kontakte os via telefonen, og fortælle at du har skrevet til brevkassen og at du gerne vil have nogle samtaler med en rådgiver. Det kan ske i møder og også via telefonen. Det er rigtig sejt at du har taget kontrollen over dit liv. Til lykke med det.
Mange tanker til dig.
Herdis