28/01/2019
Min kæreste får nogle gange nogle voldsomme vredesudbrud
Hej. Min kæreste får nogle gange nogle voldsomme vredesudbrud, hvilket resulterer i at hun kaster med diverse ting, slår ud efter mig og skriger helt vildt. Det kan være helt små ting der vælter hendes verden, såsom at jeg ikke har fortalt hvis jeg skal noget samme dag i en weekend. Hun er meget kontrollerende og er meget afhængig af mig, så hvis jeg skal på weekendarbejde, eller være sammen med mine venner, er hun totalt umulig at komme hjem til. Hun har tidligere været sammen med en voldelig kæreste og jeg er derfor meget bekymret for at hun går i selvsving og begynder at tage deres disfunktionelle forhold og blande det med vores. Hun slår mig, og selvom det ikke gør ondt, er det respektløst, nedværdigende og vildt pinligt hvis nogen spørger hvorfor man er lidt rød i kinderne. Jeg har tidligere pacificeret hende ved at holde hende om håndledene for at undgå at hun gør skade på mig eller ting i lejligheden, men jeg er virkelig bange for at jeg en dag selv får nok og kommer til at slå igen eller skubbe hende væk. Hun er en lille pige, på cirka 1,60m så der skal ikke meget til før at hun formentlig selv kommer til skade. Jeg har egentlig lyst til bare at stikke halen mellem benene og afslutte forholdet, da jeg har talt med hende om det ofte, og der ikke sker nogen forbedring. Hun er fantastisk dejlig til hverdag, men når hun får sine voldsomme udbrud ved uenigheder, så er jeg ikke mig selv i noget tid efter, simpelthen fordi jeg ikke ønsker en fremtid med en voldelig, sur og aggressiv kæreste. Hun er fornuftig efterfølgende og til at tale med, men hun kan ikke overtales til at se en psykolog og jeg er simpelthen løbet tør for ideer.

Svar
Kære dreng på 21 år, Tak for dit brev! Det er modigt af dig at skrive herind og sætte ord på de udfordringer mange drenge er udsat for men ikke tør tale om. Du skriver at din kæreste kan blive meget urimelig, kaster med ting, skriger højt og slå dig hvis du planlægger noget på egen hånd, som ikke passer ind i hendes planer. Du skriver også at hun kontrollere dig og er meget afhængig af dig, hvilket kan være en stor udfordring i et parforhold. Du har helt sikkert ret i, at hun har taget nogle af de uhensigtsmæssige mønstre med fra sit tidligere voldelige forhold, hvor hun ikke har haft erfaringer med at være i en tillids - og respektfuld relation. Det lyder som en stor opgave for dig at hjælpe hende, hvis ikke hun vil anderkende sine problemer. Du har helt ret i at hun skal have noget hjælp, da hendes voldsomme reaktioner kan bunde i nogle store svigt eller tillidsbrud, som hun skal have bearbejdet. Jeg vil derfor råde dig til at sætte stolen for døren, således at du fortæller hende at du kun kan være sammen med hende hvis hun er villig til at få hjælp ellers må jeres veje skilles. Held og lykke! Mange hilsner
Camilla