12/03/2020
Mine forældre slår mig hele tiden
hey.. min forældre slår mig hele tiden min far lade mig ikke gå til fodbold, og min mor siger til ham, at han skal slår mig fordi hun gerne vil have at jeg bliver "ordentligt opdraget" jeg drikker ikke, ryger heller ikke .

Svar
Kære du
Jeg beklager meget det sene svar.
Det du beskriver, i dit korte brev, lyder meget alvorligt, og viser at du har det rigtig svært derhjemme. At både din mor og far slår dig er slet ikke okay, og jeg kan godt forstå, at det gør dig ked af det. Du skriver, at det er fordi du skal ”opdrages ordentligt”. At opdrage med vold og grimme ord er aldrig okay, og jeg tror heller ikke på at det gør, at man forstår eller lærer bedre. Det tror jeg på, at vi gør, hvis vi snakker om tingene, snakker sammen om uenigheder osv. Det lyder det ikke til at du og din familie kan, og derfor tænker jeg, at du har brug for hjælp. Jeg tænker på om du har en tryg voksen i din nærhed, som du kan snakke med det om, som kan hjælpe og støtte dig, og som kan hjælpe dig og din familie? Selvom skolerne er lukkede, kunne det evt. stadig være en lærer du kan få fat i? En fra din familie? En god venindes forældre?
Vi vil gerne hjælpe dig, og derfor er du meget velkommen til at kontakte os, så vi bedst kan finde en god måde at hjælpe dig videre på. Du kan kontakte os på 20670506 eller skrive til vores chat. Bemærk at vi har fået nye åbningstider og nu har åbent hverdage mellem 14-16. Både på telefon og i chatten, kan du muligvis bedre skrive om de oplevelser du har, hvad det gør ved dig og her har vi også mulighed for støtte dig i en videre proces. Det er helt anonymt.
Såfremt du ikke er etnisk dansk, vil jeg også anbefale dig at skrive til Etnisk ung/Red center. Du finder alle deres oplysninger på redcenter.dk. De er rigtig dygtige og de specialiserer sig i at rådgive og snakke med unge om opdragelses vold, kontrol og æresrelaterede konflikter. Det kan være at det slet ikke er aktuelt, men jeg vil ikke undlade at nævne dem.
Såfremt, at du kan have svært ved at bruge din mobiltelefon eller få ro til at skrive på chatten til os, er du velkommen til at skrive et brev til os igen. Det vigtigste er at du får hjælp og støtte af en voksen, da vold ikke bare forsvinder af sig selv. Jeg håber derfor, at du vil række hånden ud til os eller en anden voksen, og få den hjælp, som du fortjener.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Venlig hilsen
Kirstine