05/02/2019
Han svinger helt ekstremt i hans humør
Hej, Jeg har en tæt veninde, som har haft en kæreste der har været ude i sælge og tage en masse stoffer. Han har i perioden, mens de var kærester været hende utro. Gemt, våben og stoffer i deres fælles bolig, alt i alt et dårligt menneske. De er ikke kærester længere iføgle hende, men han forstår det ikke. Han er begyndt, at opsøge hende på hendes bopæl, hendes forældre og prøver hele tiden at lokke hendes lokaltion ud af hende, når hun ikke er hjemme.. Han svinger helt ekstremt i hans humør, fra at savne hende til at kalde hende de grimmeste ting - Hun har før sagt, at hun ikke længere kan læse ham.. Vi er flere der er bekrymet for hende og bedt hende flytte, samt skifte nummer... Men hun er bange for, at han gør noget ved hendes familie, hvis hun ikke længere svarer ham eller lukker ham i hendes hjem, når han dukker op. Hvordan kan vi, som venner og veninder hjælpe hende til at forstå hun må komme væk fra ham?

Svar
Kære dreng på 25 år, Tak for dit brev! Du lyder som en god ven der har omsorg for din veninde og den situation hun befinder sig i. Du skriver at din veninde ikke længere er kæreste med en fyr, som du på alle måder ikke mener er godt selskab for hende, men at han har svært ved at forstå det og derfor bliver ved med at opsøge hende. I er derfor en gruppe som er bekymret for hende og derfor gerne vil hjælpe hende med at droppe kontakten helt med ham. Jeg bliver lidt i tvivl om hun udelukkende ser ham pga. hans trusler eller om hun fortsat er følelsesmæssigt knyttet til ham? Jeg tænker at du har helt ret i, at han er dårlig selskab, når han ikke kan behandle hende ordentligt og respektfuldt, men det er jo desværre hendes valg om hun er interesseret i at afbryde kontakten. Det lyder alligevel for mig som om din veninde trænger til hjælp og støtte til at forstå, at han ikke har ret til at true hende eller hendes familie. Det kunne være en mulighed at kontakte det lokale politi, for at undersøge om han kan få et politi tilhold jævnfør reglerne i straffelovens § 265, citat: \"Den, der krænker nogens fred ved trods forud af politiet given advarsel at trænge ind på ham/hende, forfølge ham med skriftlige henvendelser eller på anden lignende måde at forulempe ham, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år. En af politiet meddelt advarsel har gyldighed for 5 år.\" Der kan endvidere være tale om en overtrædelse af straffelovens § 266, citat: \"Den, som på en måde, der er egnet til hos nogen at fremkalde alvorlig frygt for eget eller andres liv, helbred eller velfærd, truer med at fortage en strafbar handling, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.\" Jeg håber dette kan hjælpe dig, når du skal tale med hende. Held og lykke!
Bedste hilsner
Camilla