21/03/2020
Video.
Hej
Jeg er en pige som er født i danmark men har rødder fra Tyrkiet.
Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg godt ved jeg har fejlet. Og min historie er ret lang, men her er den korte uden de fleste detaljer:
Jeg havde engang en ven som jeg havde stor tillid til - En dag foretager vi et videoopkald, som vi plejer at gøre, men denne gang tog samtalen en drejning og endte med at blive seksuelt. Problemet er at han har optaget vores videoopkald og har sendt det til sine venner. Videoen indeholder både mig og ham som viser nøgenhed. Jeg får herefter en helt masse beskeder fra drenge som har fået denne video og gerne vil have mere. En af dem vælger at sige at han gerne vil hjælpe mig - Hvilket han også gør. Han optager hvor han sletter videoerne på drengenes telefoner, fordi han netop kender dem. Jeg blokerer dem alle og de tager ikke kontakt til mig mere. Dog snakker jeg stadig med ham som hjalp mig. Det ender med at vi bliver ret gode venner og mere end det.
Efter vi havde været sammen i et stykke tid og jeg så fandt ud af at han havde sendt videoerne til sig selv før han slettede det på deres mobiler, valgte jeg at jeg ikke ville snakke med ham mere. Han vælger så at true mig med disse videoer og siger at han vil sende det til min familie hvis jeg går fra ham. Han har nu holdt mig fast i 8 måneder nu og truer stadig i dag. Den eneste grund til jeg ikke er gået fra ham er på grund af frygten for at han en dag vælger at sende det.
Jeg hader at stå op til hans beskeder som jeg ikke kan ignorer.
Det der gør det hele endnu svære er, at han bor i Tyrkiet og ikke i Danmark.
Mit store spørgsmål er bare hvordan jeg kan få dette til at ende på måde, så det ikke giver mig konsekvenser fremover.

Svar
Kære pige på 16 år.
Tak for dit brev og hvor er det godt at du har taget kontakt til os, så du ikke står alene med den oplevelse og den situation som der nu er.
Du skriver at du ved at du har fejlet, men du vidst jo ikke at billederne ville blive misbrugt. Så vær ikke for hård overfor dig selv. Brug kræfterne til at kæmpe for at komme ud af den situation.
Det er en grim oplevelse som du har haft og sikke en fælde du er landet i, med ham der ville hjælpe og som så viser sig at udnytte dig.
Jeg tænker at det er vigtigt at du kommer væk fra det greb som han har over dig.
Så du kan få dit liv tilbage og blive glad og tryg.
Jeg tænker at du står i en situation hvor du har brug for hjælp og rådgivning.
Noget af det jeg tænker på er om dine forældre er religiøse eller meget traditionelle, for hvis de er en af dele eller begge, kan det bliver svært for dig at tale med dem. Hvis de ikke er, kan de måske forstå dig og hjælpe dig.
Det er både godt og skidt at drengen er i Tyrkiet. Godt fordi du så ikke skal mødes med ham, skidt fordi det danske politi ikke kan sigte ham. For han gør noget, der er ulovligt og var han i Danmark kunne du gå til politiet og han kunne blive sigtet og dømt.
Jeg vil bede dig om at gå ind på sitet SletDet. Red Barnet. De har en side der omhandler digitale krænkelser og dem kan du kontakte.
Du kan også gå ind på EtniskUng, de har også en rådgivning.
Jeg tænker at begge disse hjemmesider kan bruges til at du kan komme videre.
Du er også velkommen til at ringe til os på mandag, så kan vi måske hjælpe dig videre via telefonen.
Jeg håber at det lykkes for dig at komme fri fra den dreng.
Mange hilsner Herdis