28/03/2020
Han slår ikke længere
Da jeg var mindre var jeg udsat for vold - min far og jeg har aldrig kunnes enes så det endte ud i vold på mig. Her 5-8 år senere jeg stoppet med at være vold offer, men mig og min far kan stadig ikke enes (det er ikke bliver bedre med tiden) har ofte selvom han ikke slår længere, men når vi skændes føler jeg mig stadig utryk. Vi kan oftes enes maks 1 dag højst, ofte ikke engang... men her i corona tiderne har jeg jo ikke mulighed for at “flygte” for at trække vejret og få ro eller afstand fra ham. Ofte er mine venner (især min kæreste) får mig til at føle mig tryg og sikker. Men ser dem ikke (da jeg vil overholde myndighedernes anvisninger, og mindske smitte så meget som muligt) ved godt man godt må være sammen 2 stykker, men vil stadig ikke udsætte folk (better safe than Sorry)
Har ikke et problem med de andre familie medlemmer (men de kigger altid på og stopper os ikke) mit problem er jeg lukker mig ind på værelset, men så føler jeg mig ensom og deprimeret (især når man ikke får menneskelig kontakt) men kan ikke være sammen med de andre familie medlemmer uden at være i nærheden af min far - nogle gode råd, jeg kan følge? - Enten skal jeg føle mig utryg og vred, eller deprimeret og ensomt

Svar
Kære du på 15 år,
Jeg vil starte med at sige tak for dit åbne brev. Det er så godt at du rækker ud, nu hvor du i denne tid ikke føler at du har mulighed for at "flygte", fra det du oplever med din far. Det kan være rigtig hårdt, når man føler sig tvunget til at være i noget, der er ubehageligt for en.
Jeg kan godt forstå du føler dig utryg når I skændes. Det er helt normalt. Vores forældre skal jo beskytte os og elske os ubetinget og de skal være tålmodige, for at vi kan vokse op og føle os trygge. Og det lyder desværre ikke til, at din far har lært at være tålmodig. Du skriver at du er vokset op og har været udsat for vold fra din far. Du beskriver ikke hvad han har gjort, så jeg kan ikke definere noget konkret, men uanset hvad, lyder det meget ubehageligt, skræmmende og utrygt for dig. Du har jo været ubeskyttet.
Du nævner at de andre familie medlemmer kigger på, uden at sige eller gøre noget, det må også være ubehageligt og her bliver jeg nysgerrig på, om din mor mon er blandt dem du nævner og hvor hun er henne i alt det her.. Hvis det er dine søskende, giver det god mening at de ikke gør og siger noget, da de er sandsynligvis ligeså bange som dig, selvom det ikke er dem det går ud over. Det er godt at du trækker dig, frem for at blive i det. Men det er også vigtigt at du får noget hjælp. Jeg bliver glad, når jeg læser at du er stoppet med at være et voldsoffer og det viser du jo også ved at skrive herind. Har du nogensinde snakket med din far om det her? Ja, umiddelbart giver det måske slet ikke mening, for du siger at I ikke kan enes mere end én dag. Har du nogensinde fortalt ham, hvordan det påvirker dig at I skændes sådan? Altså på et tidspunkt, hvor I kunne enes?
Jeg vil råde dig til at få snakket med nogen. Som du selv nævner; her i corona tiden, er der nogle andre forhold vi er nødt til at forholde os til. Og hvis du har besluttet ikke at have menneskelig kontakt, kan ensomhed let være en af konsekvenserne. Og husk, at det er stadig anbefalet, at man går en tur hver dag. Får noget frisk luft, samtidig med at man får gang i kroppen. Det har også en effekt på humøret. Så måske er det endda noget du kan bruge, når du føler dig deprimeret eller når vreden kommer og varmen og evt. sitren breder sig i kroppen. Så kan du tage 3 dybe vejrtrækninger, evt tælle til 10 og vælg måske i stedet for at skændes, at gå en tur i stedet. At skabe dig selv noget ro, fremfor at lade den indre uro styre i situationen.
Vi er altid i følelser, alle sammen.
Og du har udviklet nogle evner som rigtig mange i din alder ikke har endnu og nogen aldrig kommer til; du kan nemlig sætte ord på dine følelser og du kan mærke hvad du føler. Det er første skridt, til at lære hvordan vi forholder os til dem.
- Så hvad kan du eks. gøre når du er ensom?
- Hvad kan du gøre når du bliver vred, for at skåne dig selv?
- Når du bliver utryg - altså hvordan kan du gøre dig selv tryg igen.
- Eller deprimeret?
Start evt. med ensomheden.. Hvad kan du gøre når du bliver ensom? Du nævner du har en kæreste. Så selvom i ikke ses, kan I vel facetime eller ringe sammen? Hvad med veninder eller klasse kammerater, er der nogen du kan tage kontakt til? De andre familiemedlemmer, måske en af dem, vil med ud at gå en tur? Ja, der er mange muligheder, det vigtigste er, at du får mærket efter og begynder at handle på din ensomhed, for så kan du vende det til noget godt. Du er også meget velkommen til at kontakte chatten eller ringe herind i vores midlertidige COVID åbningstid mandag-fredag mellem 14-16. (+45 20 67 05 06).
Jeg ønsker dig et trygt og godt liv fremadrettet og jeg ved fra det du skriver, at du har evnerne til med tiden, at skabe det.
De bedste hilsner,
Nita