24/02/2019
Min kæreste slog mig i går
Min kæreste slog mig i går. Vi skændes og det giver ham som regel migræne at skændes fordi han bliver hidsig. I går råbte han så midt i det hele at han havde migræne og at jeg ikke måtte tale til ham eller overhoved være i soveværelset. Jeg gik efter ham og sagde at jeg godt måtte være i soveværelset og sove ( det var sent om aften) han råber og skriger efter mig at jeg skal være heldig overhoved må være i lejligheden for lyde gør ondt. Jeg havde intet sted at tage hen og det vidste han godt. Jeg fastholdte at jeg godt måtte sove ( den sofa der var der kan man ikke sove på så jeg havde ikke mange muligheder) Han sagde det gjorde fysisk ondt på ham at jeg talte til ham og at jeg skulle adlyde hans ord. Jeg sagde jeg godt ville gå ud af soveværelset men ville have lov at sove. Her rejser han sig op og slår mig og skubber mig ud af rummet. Han råber det var selvforsvar fordi jeg lavede vold på ham. At tale til en med migræne er vold og derfor måtte han godt slå mig og skubbe mig. Han siger at hvis jeg anmelder ham vil han tage den til retten og jeg vil få en voldsdom og han blive frikendte da jeg lavede vold og han blot lavede selvforsvar. Og går jeg fra ham vil han anmelde mig for vold. Så nu tør jeg hverken melde det eller slå op. Hvordan kommer jeg ud af det? Må man godt slå fordi man har migræne og folk snakker til en og fastholder at ville kunne sove?

Svar
Kære pige på 18, Tusind tak for dit brev. Det er en rigtig trist situation I er landet i, hvis I ellers har et velfungerende parforhold. For der er tydeligvis overskredet nogle grænser, som det kan være svært at komme tilbage fra. Du skriver ikke, hvor længe I har kendt hinanden. Det ville være rart at vide, for at kunne bedømme situationen for alvor. Men en ting står helt fast - et migræneanfald er ALDRIG en begrundelse for at udøve vold. Det er almindelig kendt, at migræneanfald udløser voldsomme hovedpiner og andet, og så kan mennesker godt blive lidt desperate. Men din kæreste kunne jo også have valgt at gå et andet sted hen under anfaldet. Du har ikke udøvet vold ved at gå i seng. Det står helt fast. Du bor jo også i lejligheden og har ret til at sove der. Men situationen er åbenlyst kommet ud af kontrol. Og det er ikke selvforsvar at slå i den situation, sådan som din kæreste påstår. Så jeg ville ikke være så bekymret for en retssag, hvis det overhovedet kommer så langt. Det kræver nemlig at politiet vurderer, at de kan løfte bevisbyrden. Til gengæld vil jeg bestemt foreslå dig grundigt at overveje, om du virkelig vil være kæreste med en mand som reagerer så voldsomt, når han får migræne (det er ofte tilbagevendende, og det har du jo også oplevet). Han har klart overskredet en tærskel for at anvende fysisk vold, og når den tærskel er overskredet bliver det næsten altid kun værre og hyppigere. Det stopper først, når voldsudøveren selv tager ansvaret for sine handlinger og erkender, at det er helt galt at reagere på den måde. Og det gør din kæreste helt klart IKKE - tværtimod giver han dig skylden og ansvaret for, hvad der skete og synes, han er i sin gode ret til at slå dig. OG dette vil ske igen og igen, fordi I (som du selv skriver) skændes (ofte?) Så tænk dig rigtig godt om, og pas på dig selv. Stop inden det går helt galt. DU må rigtig gerne ringe til os, komme ind i Basen (hvis du bor i nærheden) eller kontakte os på chatten, så vi kan få en mere direkte dialog med dig og dermed også bedre hjælpe dig. De varmeste hilsner
Anne