19/05/2020
Bror er voldelig.
Jeg skriver angående min bror på 17 år. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op. Jeg har altid angst når han er hjemme og føler mig altid utryg når han er her. Det samme gælder for min søster. Jeg ved han ryger meget hash og tager stoffer af og til. Han er både fysisk men også psykisk voldelig imod min familie. Hvis han bliver rettet på eller bliver bedt om de mest normale ting som vi andre også bliver bedt om, kan han finde på at smadre adskillige ting i huset. Han er en stor dreng, større end alle i min familie og er derfor en stor trussel. Han spytter min mor i ansigtet, kalder hende møgluder, kælling, so og alle grimme skældsord man kan finde på. Han har ofte sagt at han ønsker hende død. Han truer også mig og min søster og råber tit om han skal dræbe os eller tæve os hvis vi siger noget på det han ville mene var et forkert tidspunkt. Han er helt igennem ubehagelig og ikke et rart menneske. Han stjæler fra min mor når han kan og er blevet opdaget i det flere gange. Han låser mig ude hvis han føler for det og kaster tit tunge ting efter folk når han ikke får sin vilje. Han er manipulerende, ond, umenneskelig, voldelig og ubehagelig. Min mor kan ikke bede ham om at gøre noget som helst, for herhjemme bestemmer han ellers bliver ting eller folk smadret. Mig og min søster har også oplevet at skulle holde døren lukket ind til det der dengang var vores værelse fordi han stod ude foran med en kniv og truede os. Han går heller ikke i skole, simpelthen fordi han ikke gider. Han vil kun spille og hvis han føler nogle står i vejen for det bliver han psykopat. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for kan ikke det her mere. Jeg er også bange for at række ud til nogle fordi jeg er bange for konsekvenserne af det. Som kunne være alt på mit værelse blev smadret. Eller selv blive udsat for vold, hvilket både mig og min søster har prøvet flere gange. Hvad gør man i den situation?

Svar
Kære pige på 19 år.
Tak for dit brev og det er rigtig godt at du tør række ud til os for hjælp.
For jeg tænker at din familie har brug for hjælp. Det er en voldsom situation som hele familien er havnet i.
Jeg tænker på om I har en far, som kan hjælpe jer eller som din bror vil lytte til?
Jeg tænker også at din bror har nogle store vanskeligheder, og de vanskeligheder stammer måske fra at han tager stoffer, måske har han haft problemer inden han begyndte på stoffer. Men sikkert er det at stoffer ikke hjælper på hvordan en person kan have det psykisk.
Din mor kan tage kontakt til socialforvaltningen i jeres kommune og bede dem om rådgivning og hjælp.
Du eller din mor kan også kontakte Lev Uden Vold, de har en hjemmeside og en akut telefon, måske de har nogle gode råd til hvad I kan gøre. Deres akut tlf: 1888.
Og en anden mulighed er jo at kontakte politiet når din bror er voldsom, jeg tænker at det kan være svært for jer at gøre, da han er jeres familie. På den anden side så er han jo meget voldsom og truer jer på livet. Måske kan politiet få ham til at forstå at hans opførsel er ulovlig.
Jeg tænker også at du kan skrive med vores chat, så kan mine forskellige forslag blive drøftet mere.
Jeg håber at I får hjælp til at stoppe jeres bror, det er uudholdeligt for jer alle, også for ham at jeres forhold er blevet sådan som du beskriver.
Mange tanker.
Herdis