06/03/2019
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Hej jeg er en pige på 15 år. Jeg har en bedsteven som er dreng, han har næsten lige midstet sin far til kræft. Han tror ikk der er nogen der holder af ham og det ved jeg ikke er sandt. Han har nu prøvet at tage sit eget liv 2 gange, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, kan i hjælpe mig med hvad jeg skal gøre, jeg vil gerne gøre hvad der er bedst for ham

Svar
Kære pige på 15 år. Tak for dit brev, og jeg vil sige til dig at du er en rigtig god veninde, der har omsorg for din ven. Det er rigtig skrækkeligt at din ven har mistet sin far, det er hårdt og jeg kan godt forstå at han er fortvivlet. Jeg tænker på om der er nogen i familien som han kan tale med, måske mormor og morfar ? For jeg tænker at hans mor også har det svært lige nu. Måske han også kunne tale med en lærer på skolen, en lærer som han har tillid til eller en af AKT lærerne. De kan måske hjælpe ham videre og finde nogen han kan tale med. Der er også nogle organisationer der hjælper, måske kan I kikke på dem sammen, I kan finde dem på nettet. Kræftens Bekæmpelse har sorg grupper for børn og unge. Det er grupper hvor børn og unge kan tale sammen og tale med en psykolog. Der er også brevkasse og chat. Der er også Børn, unge og sorg. De har en Facebook og har også hjælp til børn og unge. Jeg håber at I kan finde hjælp på de sider. Og samtidig tænker jeg at det er vigtigt at der en voksen der ved hvordan din ven har det, det er meget alvorligt at tænke på selvmord, det er et udtryk for en stor fortvivlelse. Jeg håber at du kan bruge svaret og kan gå videre til dem jeg skrev om.
Mange tanker til jer begge.
Herdis