06/07/2020
Jeg svigter mine plejeforældre
hej
Jeg har en plejefamilie der vil jeg have jeg er perfekt men svigter dem hver gang, tør ikke rigtigt sige dem imod for blir taget fat i. og råbt af har angst fra en fortid hvor min mor blev slået af eks kæresten. Hvad skal jeg gøre

Svar
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det lyder som en svær situation du står i. Hvor er det godt du rækker ud og beder om hjælp og inspiration til at passe på dig selv. Ift. til det du beskriver om situationen i din plejefamilie, lyder det til, at det ikke bare er dig der har brug for råd og vejledning, men også dine plejeforældre, som har svært ved at være der for dig på en god måde, hvor de faktisk giver dig den støtte og opbakning du har behov for & som du i sagens natur fortjener. Som dine plejeforældre har de jo påtaget sig voksenopgaven & ansvaret for at give næring og omsorg til dig. Håber det giver mening, når jeg skriver sådan? Måske oplever du lige nu at du har fejlet/fejler i relationen til dine plejeforældre. Men måske er det modsat sådan at de ikke formår at sætte realistiske forventninger i jeres relation - og kommer til at udsætte dig for deres oplevelse af hjælpeløshed og afmagt ved at ty til fysisk og psykisk vold, ved fx at tage fat i dig og råbe. Desværre er vores nervesystem jo skruet sådan sammen, at jo mere vi bliver kritiseret og råbt af, jo mindre kan vi høre – da vores hjerner lukker ned, når frygten stiger. Som du også fortæller vækker situationen i dag også gamle og, formoder jeg, traumatiske minder?
Ingen af os kan tåle at være i en vedvarende belastende situation uden støtte, uden at vi tager skade. Det er sikkert også det du kan mærke, nu når du skriver ind til os; at situationen i dit hjem ikke gavner dig, og måske allerede nu gør skade på din selvfølelse og oplevelse af selvtillid & selvværd.
Hvem kender du eller har du i din nærhed, som vil kunne være en støtte for dig? Det er alfa & omega at du finder en god voksen at tale med dine udfordringer om. Både så du får lettet dit hjerte og får skabt et trygt rum til at give plads til dine følelser, og så du får mulighed for at tale med en voksen, der ikke er følelsesmæssigt involveret i situationen. En (eller flere!) som kan give dig input til dine forskellige handlemuligheder i den specifikke situation du befinder dig i. Det er ikke dit ansvar at de voksne omkring dig ikke har en forståelse for hvordan de bedste kan imødekomme dine retmæssige behov. Det vigtigste lige nu er at du får en oplevelse af at du ikke står alene.
Her inde på Bryd Tavsheden har vi også muligheden for at tilbyde dig et samtaleforløb, enten i vores fysiske lokaler i Indre København eller over telefonen. Hvis du har lyst til det er du velkommen til at ringe herind mellem kl. 09-15, hvor forløbet aftales nærmere. Og hvis du ikke har modet på det, er det også en mulighed for at skrive til os i chat rådgivningen, hvor du også har mulighed for at uddybe nogen af de ting du nævner i dit brev.
Kærligste hilsner & alt det bedste til dig
Maria