27/07/2020
Jeg føler, at jeg får skylden for volden i vores forhold
Min kæreste forbød mig i at tage til klassehygge forleden, hvor hun efterfølgende sparkede mig over knæhasen, og truede mig med at melde mig for voldtægt og lægge billeder op på internettet af min penis. Jeg har selv været meget overbeskyttende og den psykiske vold har været gensidig. Der har også været gensidig fysisk vold. Jeg er blevet slået rigtig mange gange, og har en enkelt gang slået hårdt tilbage, fordi jeg ikke kunne styre mine forsvarsmekanismer. Fordi jeg er det mandlige køn, har jeg fået alt skylden for det slag. Vi kom dog sammen igen, men er så lige slået op igen, netop fordi hun var voldelig over for mig igen og truede mig med anmeldelse for voldtægt og offentliggøre private billeder (billeder af min penis). Hele byen jeg bor i ser mig som en djævel, fordi jeg er det stærke køn. Det er jeg rigtig ked af og jeg føler mig rigtig uretfærdigt behandlet. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Kh

Svar
Kære fyr på 19 år.
Jeg har fjernet dit navn, så brevet forbliver helt anonymt.
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg at jeres forhold ikke er særlig sundt og velfungerende. Du skriver at både den fysiske og den psykiske vold kommer fra begge parter, samt at der mangler tillid og er trusler og det er simpelthen ikke holdbart i længden.
Jeg synes at du skal overveje om hvorvidt det er et forhold du vil blive i og så tage en god lang snak med hende om, hvordan i hver især kan ændrer forholdet.
Jeg kan sagtens forstå at du føler det uretfærdigt, at du bliver set som 'skurken', men desværre er det som du selv nævner, ofte manden der bliver set den store og stærke - og dermed den der udøver volden.
Det bedste du kan gøre her, er enten at ignorere dem der siger noget, eller simpelthen tale med dem om det.
Hvis dette er noget du har brug for at tale mere om, er du meget velkommen til at kontakte os på enten telefon eller chatten.
Chatten har åbent mandag til fredag 16-21 og søndag 16-21
og telefonene har åbent mandag til fredag 16-19.
Begge dele åbner på mandag den 3. august.
Mange hilsner
Cat