21/08/2020
Min kæreste bliver tit sur på mig
Jeg er kronisk syg med flere diagnoser og har et handikap. Min kæreste beskylder mig tit for at jeg er træt "fordi jeg har lavet for meget". Men han bliver også sur på mig, når jeg hvile mig, fordi han vil gerne, at jeg hjælpe med vores barn (1 år) eller madlavning.
Han beskylder mig også tit når barnet græder: så skulle jeg bare "tage mig sammen" (dvs holde op med at blive syg) og passe barnet på en måde der får ham til at holde på med at græde (??)
Min kæreste har også raseri anfald hvor han skælder ud vores barn, der bliver bange og nogle gang græder. Jeg er tit bange og det mindst lyd får mig til at hoppe eller skrige af skræk. Jeg tror, at jeg er skør og forkert pga mine diagnoserr, og er også bange for at miste min kæreste, der er min pårørende, da kommune har nægtet mig hjælp i cirka 2 år.
Jeg er både ked af det og lidt desperat.
Tak

Svar
Kære kvinde på 40 år.
Jeg synes bestemt ikke at du er hverken skør eller forkert på den. Det lyder til at din kæreste kæmper med noget. Måske han i virkeligheden føler sig lidt magtesløs pga dine udfordringer.
Uanset hvad, er det ikke okay at han skælder dig - eller jeres barn, ud på den måde.
Nu ved jeg ikke hvad du har ønsket hjælp til hos kommunen siden de har afvist dig, men jeg synes du skal prøve at kontakte Familieafdelingen og spørge ind om de evt kan hjælpe med en familievejleder.
Hvis du har brug for yderlig sparring, er du meget velkommen til at skrive ind til chatten mandag til fredag 16-19 eller ringe mandag til torsdag i samme tidsrum.
Mange hilsner
Cat